MeerjarenInvesteringsPlan
De gemeente investeert jaarlijks vele miljoenen euro’s in wegen, plantsoenen, riool, (onderwijs)huisvesting, ICT, bedrijfsmiddelen etc. De investeringen nemen we jaarlijks in een Meerjaren investeringsplan (MIP) op. Dit plan gaat over een periode van vier jaar. Het MIP is een totaaloverzicht van alle voorgenomen investeringen. Hieronder leest u het MIP 2022-2025.
Onder de tabel met cijfers hebben we de investeringen kort toegelicht. De nummers in de tabel komen overeen met de nummers in de toelichtingen.
Project | Looptijd | Jaar inv. | Bruto inv. | Bijdrage | Netto inv. | KL2022 | KL2023 | KL2024 | KL2025 | KL2026 | ||
Nieuwe investeringen | ||||||||||||
Programma 1: Inwoner | ||||||||||||
1.1 | Vervangen armaturen De Mallemolen | 15 | 2024 | 74.776 | - | 74.776 | - | - | - | 6.107 | 6.032 | |
Totaal programma 1: Inwoner | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||
Eerder in begroting opgenomen investeringen | ||||||||||||
Programma 1: Inwoner | ||||||||||||
1.2 | Verduurzaming Kulturhus Millingen aan de Rijn | 15 | pm | pm | - | pm | - | - | - | - | - | |
1.3 | Basisschool en gymzaal Op de Horst | 40 | 2025 | 4.500.000 | 4.500.000 | - | - | 180.000 | ||||
Totaal eerder in begroting opgenomen investeringen programma 1: Inwoner | 4.500.000 | - | 4.500.000 | - | - | - | - | 180.000 | ||||
Nieuwe Investeringen | ||||||||||||
Programma 2: Onze buurt | ||||||||||||
2.1 | Biezenkamp Beek | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2022 | 3.500 | - | 3.500 | - | 123 | 121 | 120 | 119 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2022 | 19.000 | - | 19.000 | - | 1.045 | 1.034 | 1.022 | 1.011 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2022 | 30.000 | - | 30.000 | - | 1.050 | 1.041 | 1.032 | 1.023 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2022 | 163.000 | 40.000 | 123.000 | - | 6.765 | 6.691 | 6.617 | 6.544 | ||
2.2 | Herwendaalsehoek eo Groesbeek | |||||||||||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2022 | 222.000 | 200.000 | 22.000 | - | 770 | 763 | 757 | 750 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2022 | 998.000 | 500.000 | 498.000 | - | 27.390 | 27.091 | 26.792 | 26.494 | ||
2.3 | Rijksstraatweg Ubbergen (fietsstraat) | |||||||||||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2022 | 115.000 | - | 115.000 | - | 4.025 | 3.991 | 3.956 | 3.922 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2022 | 345.500 | 48.000 | 297.500 | - | 16.363 | 16.184 | 16.006 | 15.827 | ||
2.4 | Crumpsestraat Millingen aan de Rijn (vervangen bomen) | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2022 | 10.000 | - | 10.000 | - | 350 | 347 | 344 | 341 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2022 | 45.500 | - | 45.500 | - | 2.503 | 2.475 | 2.448 | 2.421 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2022 | 86.500 | - | 86.500 | - | 3.028 | 3.002 | 2.976 | 2.950 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2022 | 388.500 | - | 388.500 | - | 21.368 | 21.134 | 20.901 | 20.668 | ||
2.5 | Mesdagweg eo Groesbeek (reconstructie) | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2022 | 32.000 | - | 32.000 | - | 1.120 | 1.110 | 1.101 | 1.091 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2022 | 61.000 | - | 61.000 | - | 3.355 | 3.318 | 3.282 | 3.245 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2023 | 278.000 | 200.000 | 78.000 | - | - | 2.730 | 2.707 | 2.683 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2023 | 527.000 | 400.000 | 127.000 | - | - | 6.985 | 6.909 | 6.833 | ||
2.6 | Chopinstraat Millingen aan de Rijn (aanleg voet- fietspad) | |||||||||||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2022 | 3.800 | - | 3.800 | - | 209 | 207 | 204 | 202 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2023 | 50.000 | - | 50.000 | - | - | 2.750 | 2.720 | 2.690 | ||
2.7 | Nieuweweg Stekkenberg Groesbeek (oversteek) | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2022 | 3.000 | - | 3.000 | - | 105 | 104 | 103 | 102 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2022 | 30.500 | - | 30.500 | - | 1.678 | 1.659 | 1.641 | 1.623 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2023 | 31.000 | 31.000 | - | - | 1.085 | 1.076 | 1.066 | |||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2023 | 265.500 | 300.000 | -34.500 | - | - | -1.898 | -1.877 | -1.856 | ||
2.8 | Spoorlaan Groesbeek (herinrichting) | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2022 | 4.500 | - | 4.500 | - | 158 | 156 | 155 | 153 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2022 | 99.000 | - | 99.000 | - | 5.445 | 5.386 | 5.326 | 5.267 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2023 | 37.500 | - | 37.500 | - | - | 1.313 | 1.301 | 1.290 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2023 | 850.000 | - | 850.000 | - | - | 46.750 | 46.240 | 45.730 | ||
2.9 | Schoolstraat (kiss & ride) Millingen aan de Rijn | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2022 | 2.500 | - | 2.500 | - | 88 | 87 | 86 | 85 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2022 | 11.000 | - | 11.000 | - | 605 | 598 | 592 | 585 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2023 | 19.500 | - | 19.500 | - | - | 683 | 677 | 671 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2023 | 92.500 | - | 92.500 | - | - | 5.088 | 5.032 | 4.977 | ||
2.10 | Erlecomseweg Erlecom (reconstructie) | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2022 | 15.000 | - | 15.000 | - | 525 | 521 | 516 | 512 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2022 | 117.000 | - | 117.000 | - | 6.435 | 6.365 | 6.295 | 6.224 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2023 | 143.000 | - | 143.000 | - | - | 5.005 | 4.962 | 4.919 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2023 | 1.018.000 | - | 1.018.000 | - | - | 55.990 | 55.379 | 54.768 | ||
2.11 | Reestraat Groesbeek (aanpassen weginrichting ivm nieuwbouw) | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2022 | 1.500 | - | 1.500 | - | 53 | 52 | 52 | 51 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2022 | 6.000 | - | 6.000 | - | 330 | 326 | 323 | 319 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2023 | 10.500 | - | 10.500 | - | - | 368 | 364 | 361 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2023 | 51.500 | - | 51.500 | - | - | 2.833 | 2.802 | 2.771 | ||
2.12 | Händelsraat Groesbeek (asfalt vervangen door klinkers & afkoppelen) | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2022 | 9.000 | - | 9.000 | - | 315 | 312 | 310 | 307 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2022 | 11.000 | - | 11.000 | - | 605 | 598 | 592 | 585 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2023 | 79.500 | 30.000 | 49.500 | - | - | 1.733 | 1.718 | 1.703 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2023 | 94.500 | 94.500 | - | - | - | - | - | - | ||
2.13 | Sint Hubertusweg Ooij (verminderen geluids- en trillingsoverlast) | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2023 | 3.500 | - | 3.500 | - | - | 123 | 121 | 120 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2023 | 32.500 | - | 32.500 | - | - | 1.788 | 1.768 | 1.749 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2024 | 27.000 | - | 27.000 | - | - | - | 945 | 937 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2024 | 276.500 | - | 276.500 | - | - | - | 15.208 | 15.042 | ||
2.14 | Margrietstraat en omgeving Groesbeek (reconstructie) | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2023 | 10.000 | 10.000 | - | - | - | - | - | - | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2023 | 89.000 | - | 89.000 | - | - | 4.895 | 4.842 | 4.788 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2024 | 97.000 | 97.000 | - | - | - | - | - | - | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2024 | 778.000 | 280.000 | 498.000 | - | - | - | 27.390 | 27.091 | ||
2.15 | Van Nispenstraat & Secr. Luijbenstraat Groesbeek (asfalt vervangen door klinkers & afkoppelen) | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2023 | 14.000 | 14.000 | - | - | - | - | - | - | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2023 | 57.500 | - | 57.500 | - | - | 3.163 | 3.128 | 3.094 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2024 | 130.500 | 130.500 | - | - | - | - | - | - | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2024 | 506.000 | 300.000 | 206.000 | - | - | - | 11.330 | 11.206 | ||
2.16 | Koningin Wilhelminaweg - Bruuk Groesbeek (vervangen asfalt) | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2024 | 4.500 | - | 4.500 | - | - | - | 158 | 156 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2024 | 31.000 | - | 31.000 | - | - | - | 1.705 | 1.686 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2025 | 41.500 | - | 41.500 | - | - | - | - | 1.453 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2025 | 269.500 | - | 269.500 | - | - | - | - | 14.823 | ||
2.17 | Heidebloemstraat Groesbeek (asfalt vervangen door klinkers & afkoppelen) | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2024 | 12.000 | 12.000 | - | - | - | - | - | - | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2024 | 69.000 | - | 69.000 | - | - | - | 3.795 | 3.754 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2025 | 118.500 | 118.500 | - | - | - | - | - | - | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2025 | 611.000 | 300.000 | 311.000 | - | - | - | - | 17.105 | ||
2.18 | Heer Zegerstraat & Kardinaal Gerardstraat Groesbeek (verharding vervangen én vergroten & vervangen riolering) | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2024 | 33.500 | - | 33.500 | - | - | - | 1.173 | 1.162 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2024 | 82.500 | - | 82.500 | - | - | - | 4.538 | 4.488 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2025 | 307.000 | - | 307.000 | - | - | - | - | 10.745 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2025 | 727.000 | 250.000 | 477.000 | - | - | - | - | 26.235 | ||
2.19 | Prins Hendriklaan Berg en Dal (asfalt vervangen door klinkers) | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2024 | 1.500 | - | 1.500 | - | - | - | 53 | 52 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2024 | 10.500 | - | 10.500 | - | - | - | 578 | 571 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2025 | 30.500 | - | 30.500 | - | - | - | - | 1.068 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2025 | 107.500 | 50.000 | 57.500 | - | - | - | - | 3.163 | ||
2.20 | Sprongstraat & Col. Ekmanstraat Beek (vervangen riolering) | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2025 | 17.000 | - | 17.000 | - | - | - | - | 595 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2025 | 20.500 | - | 20.500 | - | - | - | - | 1.128 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2026 | 154.500 | - | 154.500 | - | - | - | - | - | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2026 | 181.500 | - | 181.500 | - | - | - | - | - | ||
2.21 | Margrietstraat Leuth (vervangen riolering) | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2025 | 11.000 | - | 11.000 | - | - | - | - | 385 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2025 | 15.500 | - | 15.500 | - | - | - | - | 853 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2026 | 100.000 | - | 100.000 | - | - | - | - | - | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2026 | 138.500 | - | 138.500 | - | - | - | - | - | ||
2.22 | Prinsessenbuurt Ooij (vervangen riolering) | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2025 | 43.000 | - | 43.000 | - | - | - | - | 1.505 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2025 | 59.000 | - | 59.000 | - | - | - | - | 3.245 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2026 | 381.500 | - | 381.500 | - | - | - | - | - | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2026 | 521.500 | - | 521.500 | - | - | - | - | - | ||
2.23 | Beatrixstraat Ooij (vervangen riolering) | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2025 | 10.500 | - | 10.500 | - | - | - | - | 368 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2025 | 15.500 | - | 15.500 | - | - | - | - | 853 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2026 | 92.500 | - | 92.500 | - | - | - | - | - | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2026 | 137.500 | - | 137.500 | - | - | - | - | - | ||
2.24 | Ketelstraat De Horst (reconstructie) | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2025 | 28.500 | - | 28.500 | - | - | - | - | 998 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2025 | 43.000 | - | 43.000 | - | - | - | - | 2.365 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2026 | 252.000 | - | 252.000 | - | - | - | - | - | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2026 | 380.000 | - | 380.000 | - | - | - | - | - | ||
2.25 | Oude Kleefsebaan Berg en Dal (rioolrenovatie) | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2025 | 39.000 | - | 39.000 | - | - | - | - | 1.365 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2026 | 780.000 | - | 780.000 | - | - | - | - | - | ||
2.26 | Vervangen parkeerbeheersysteem Parkeergarage Bellevue | 15 | 2024 | 60.000 | - | 60.000 | - | - | - | 4.900 | 4.840 | |
2.27 | Vervangen armaturen sporthal Heuvelland | 15 | 2024 | 88.006 | - | 88.006 | - | - | - | 7.187 | 7.099 | |
2.28 | Vervangen verplaatsbare zakwand Heuvelland | 15 | 2025 | 42.350 | - | 42.350 | - | - | - | - | 3.459 | |
2.29 | Vervangen grootkeukeninstallatie De Duffelt | 15 | 2024 | 30.250 | - | 30.250 | - | - | - | 2.470 | 2.440 | |
2.30 | Vervangen verplaatsbare zakwand De Duffelt | 15 | 2025 | 42.350 | - | 42.350 | - | - | - | - | 3.459 | |
2.31 | Vervangen systeemwand/wandafwerklaag sanitair de Lubert | 25 | 2022 | 185.554 | 27.833 | 157.721 | - | 8.675 | 8.580 | 8.485 | 8.391 | |
2.31 | Vervangen installaties De Lubert | 15 | 2022 | 70.000 | - | 70.000 | - | 5.717 | 5.647 | 5.577 | 5.507 | |
Totaal nieuwe investeringen programma 2: Onze buurt | 14.281.800 | 3.374.500 | 10.907.300 | - | 105.802 | 246.055 | 310.286 | 395.171 | ||||
waarvan riolering | 3.874.000 | 812.000 | 3.062.000 | - | 11.708 | 24.645 | 26.760 | 45.008 | ||||
waarvan overige | 10.407.800 | 2.562.500 | 7.845.300 | - | 94.094 | 221.410 | 283.526 | 350.163 | ||||
Eerder in begroting opgenomen investeringen | ||||||||||||
Programma 2: Onze buurt | ||||||||||||
2.32 | Afkoppelkrediet diverse rioleringen (€ 200.000 per jaar) | 50 | 2022-2027 | 1.200.000 | 1.200.000 | - | 7.000 | 13.940 | 20.820 | 27.640 | ||
2.33 | Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom 2019-2028 | 25 | 2022-2028 | 4.200.000 | 4.200.000 | - | 33.000 | 65.640 | 97.920 | 129.840 | ||
2.34 | Reconstructie Van Lyndenstraat, Rivierstraat en Zalmstraat Millingen | - | ||||||||||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2022 | 530.000 | - | 530.000 | - | 18.550 | 18.391 | 18.232 | 18.073 | ||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2022 | 765.000 | - | 765.000 | - | 42.075 | 41.616 | 41.157 | 40.698 | ||
2.35 | Reconstructie bedrijventerrein Mies Groesbeek | - | ||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2023 | 15.000 | 15.000 | - | - | 525 | 521 | 516 | |||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2023 | 70.000 | 70.000 | - | - | 3.850 | 3.808 | 3.766 | |||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2024 | 345.000 | 345.000 | - | - | - | 12.075 | 11.972 | |||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2024 | 1.590.000 | 1.590.000 | - | - | - | 87.450 | 86.496 | |||
2.36 | Vervangen riolering/duiker Bredeweg (Breedeweg) | |||||||||||
Uitvoering, Vervangen riolering/duiker | 50 | 2022 | 160.000 | - | 160.000 | - | 5.600 | 5.552 | 5.504 | 5.456 | ||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2022 | 350.000 | - | 350.000 | - | 19.250 | 19.040 | 18.830 | 18.620 | ||
2.37 | Lijsterbesstraat relinen riolering Lijsterbestraat en afkoppelen (Breedeweg) | |||||||||||
Uitvoering, Relinen riolering en afkoppelen HWA | 50 | 2022 | 90.000 | - | 90.000 | - | 3.150 | 3.123 | 3.096 | 3.048 | ||
2.38 | Zevenheuvelenweg (Ottenhoffstraat tot Nieuweweg) Groesbeek | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2022 | 60.000 | - | 60.000 | - | 2.100 | 2.082 | 2.064 | 2.046 | ||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2022 | 70.000 | - | 70.000 | - | 3.850 | 3.808 | 3.766 | 3.724 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2023 | 500.000 | - | 500.000 | - | - | 17.500 | 17.350 | 17.200 | ||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2023 | 570.000 | - | 570.000 | - | - | 31.350 | 31.008 | 30.666 | ||
2.39 | Reconstructie Gooiseweg Zuid Groesbeek | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2023 | 72.500 | - | 72.500 | - | - | 2.538 | 2.516 | 2.494 | ||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2023 | 123.500 | - | 123.500 | - | - | 6.793 | 6.718 | 6.644 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2024 | 654.000 | - | 654.000 | - | - | - | 22.890 | 22.694 | ||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2024 | 1.100.000 | - | 1.100.000 | - | - | - | 60.500 | 59.840 | ||
2.40 | Verleggen fietspad Meerwijkselaan Heilig Landstichting | |||||||||||
Uitvoering,verbreding rijbaan | 25 | 2022 | 585.000 | 170.000 | 415.000 | - | 22.825 | 22.576 | 22.327 | |||
2.41 | Centrumgebied Ooij (omgeving Reiner van Ooiplein) | |||||||||||
Uitvoering, vitaliseren centrum | 25 | 2022 | 765.600 | - | 765.600 | - | 42.108 | 41.649 | 41.189 | 40.730 | ||
2.42 | Heikant Groesbeek, overstort | |||||||||||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2022 | 2.100.000 | - | 2.100.000 | - | 73.500 | 72.870 | 72.240 | 71.610 | ||
2.43 | Renovatie pompgemalen | 10 | 2022-2024 | 525.000 | 525.000 | - | 20.125 | 39.988 | 59.588 | 78.926 | ||
2.44 | Pastoor Hoekstraat Breedeweg, deels vervangen riool en asfaltweg | |||||||||||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2022 | 85.000 | - | 85.000 | - | 2.975 | 2.950 | 2.924 | 2.899 | ||
Uitvoering, wegen | 25 | 2022 | 190.000 | 100.000 | 90.000 | - | 4.950 | 4.896 | 4.842 | 4.788 | ||
2.45 | Wilgenlaan Beek, aanpassen riool en groen | |||||||||||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2022 | 165.000 | - | 165.000 | - | 5.775 | 5.726 | 5.676 | 5.627 | ||
Uitvoering, wegen | 25 | 2022 | 295.000 | - | 295.000 | - | 16.225 | 16.048 | 15.871 | 15.694 | ||
2.46 | Diverse rioolrenovaties middels kousmethode, inclusief putrenovatie | |||||||||||
Projectvoorbereiding riool | 50 | 2022 | 35.000 | - | 35.000 | - | 1.225 | 1.215 | 1.204 | 1.194 | ||
Uitvoering, renoveren diverse rioleringen | 50 | 2023 | 650.000 | - | 650.000 | - | - | 22.750 | 22.555 | 22.360 | ||
2.47 | Merelweg Berg en Dal, vervangen riolering | |||||||||||
Projectvoorbereiding riool | 50 | 2022 | 3.000 | - | 3.000 | - | 105 | 104 | 103 | 102 | ||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2022 | 3.500 | - | 3.500 | - | 193 | 190 | 188 | 186 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2023 | 36.000 | - | 36.000 | - | - | 1.260 | 1.249 | 1.238 | ||
Uitvoering, wegen | 25 | 2023 | 47.000 | - | 47.000 | - | - | 2.585 | 2.557 | 2.529 | ||
2.48 | Populierenstraat Breedeweg, deels vervangen riool en asfaltweg | |||||||||||
Projectvoorbereiding riool | 50 | 2023 | 4.000 | - | 4.000 | - | - | 140 | 139 | 138 | ||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2023 | 8.000 | - | 8.000 | - | - | 440 | 435 | 430 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2024 | 37.000 | - | 37.000 | - | - | - | 1.295 | 1.284 | ||
Uitvoering, wegen | 25 | 2024 | 76.000 | 76.000 | - | - | - | - | - | - | ||
2.49 | Leuthsestraat Persingen, vervangen riool en herstel wegen | |||||||||||
Projectvoorbereiding riool | 50 | 2021 | 13.500 | - | 13.500 | 473 | 468 | 464 | 460 | 456 | ||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2021 | 46.000 | - | 46.000 | 2.530 | 2.502 | 2.475 | 2.447 | 2.420 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2022 | 150.000 | - | 150.000 | 525 | 5.301 | 5.256 | 5.211 | 5.166 | ||
Uitvoering, wegen | 25 | 2021 | 500.000 | - | 500.000 | 27.500 | 27.200 | 26.900 | 26.600 | 26.300 | ||
2.50 | Aanpak wateroverlast/klimaatadaptatie overige kernen | 50 | 2023-2024 | 1.500.000 | - | 1.500.000 | - | - | 26.250 | 52.275 | 51.825 | |
Sportaccomodaties | ||||||||||||
2.51 | Vervangen bovenlaag kunstgrasveld Germania | 15 | 2022 | 263.000 | - | 263.000 | - | 21.478 | 21.215 | 20.952 | 20.689 | |
2.52 | Vervangen kleedkamers en hekwerk TV De Oorsprong | 40 | 2022 | 126.000 | - | 126.000 | - | 5.040 | 4.993 | 4.946 | 4.898 | |
2.53 | Vervangen 1e toplaag zandkunstgrasveld TV PIT | 10 | 2022 | 57.500 | - | 57.500 | - | 6.613 | 6.526 | 6.440 | 6.354 | |
2.54 | Sportaccommodaties Vervanging kleedkamers | 40 | 2023-2025 | 2.424.752 | - | 2.424.752 | - | - | 48.414 | 47.960 | 96.082 | |
2.55 | Sportaccommodaties Vervanging velden | 15-20 | 2023-2025 | 866.148 | - | 866.148 | - | - | 58.865 | 58.154 | 64.058 | |
2.56 | Tennisaccommodaties Aanpassing/vervanging | 15-40 | 2023-2025 | 1.064.431 | - | 1.064.431 | - | - | 42.156 | 41.734 | 55.611 | |
Totaal eerder in begroting opgenomen investeringen programma 2: Onze buurt | 25.086.431 | 346.000 | 24.740.431 | 31.028 | 370.358 | 714.896 | 978.036 | 1.097.353 | ||||
waarvan riolering | 7.266.500 | - | 7.266.500 | - | 140.105 | 210.652 | 272.040 | 296.515 | ||||
waarvan overige | 17.819.931 | 346.000 | 17.473.931 | 31.028 | 230.253 | 504.244 | 705.995 | 800.838 | ||||
Nieuwe investeringen | ||||||||||||
Programma 5: Overhead | ||||||||||||
5.1 | Aanschaf materieel 2025 | 8 | 2025 | 171.500 | 171.500 | - | - | - | - | 24.010 | ||
5.2 | Vervangen screens gemeentehuis | 15 | 2025 | 72.880 | 72.880 | - | - | - | - | 5.952 | ||
Totaal nieuwe investeringen programma 5: Overhead | 72.880 | - | 72.880 | - | - | - | - | 5.952 | ||||
Eerder in begroting opgenomen investeringen | ||||||||||||
Programma 5: Overhead | ||||||||||||
5.3 | Aanschaf materieel 2022 | 8 | 2022 | 293.000 | - | 293.000 | - | 41.020 | 40.471 | 39.921 | 39.372 | |
5.4 | Aanschaf materieel 2023 | 8 | 2023 | 177.000 | - | 177.000 | - | - | 24.780 | 24.448 | 24.116 | |
5.5 | Aanschaf materieel 2024 | 8 | 2024 | 164.500 | - | 164.500 | - | - | - | 23.030 | 22.722 | |
Totaal eerder in begroting opgenomen investeringen programma 5: Overhead | 634.500 | - | 634.500 | - | 41.020 | 65.251 | 87.399 | 86.210 | ||||
Totaal nieuwe investeringen alle programma's | 14.354.680 | 3.374.500 | 10.980.180 | - | 105.802 | 246.055 | 310.286 | 401.123 | ||||
Totaal eerder in begroting opgenomen investeringen alle programma's | 30.220.931 | 346.000 | 29.874.931 | 31.028 | 411.378 | 780.147 | 1.065.435 | 1.363.562 | ||||
Totaal investeringen alle programma's | 44.575.611 | 3.720.500 | 40.855.111 | 31.028 | 517.180 | 1.026.201 | 1.375.721 | 1.764.685 |
Nieuwe investeringen programma 1
1.1 Vervangen armaturen met verlichting, De Mallemolen
De bestaande buitenverlichting is oud en aan vervanging toe. Daarom gaan we ze vervangen door LED verlichting.
Eerder opgenomen investeringen programma 1
1.2 Verduurzaming Kulturhus Millingen aan de Rijn
We onderzoeken of we kulturhus Den Ienloop kunnen verkopen. De investeringen op verduurzamen zullen bij verkoop niet meer nodig zijn. Is verkoop het geval? Dan kan bedrag van het MIP af.
1.3 Nieuwbouw basisschool en gymzaal Op de Horst
Een besluit over de nieuwbouw is uitgesteld om financiële redenen. We gaan opnieuw met het schoolbestuur in gesprek over de plannen en of we deze uit kunnen voeren.
Nieuwe investeringen programma 2
2.1 Biezenkamp Beek, diverse verkeersmaatregelen
Hier willen we de omgeving veiliger maken. We denken dan aan de aanleg van zebrapaden en het plaatsen van goede verlichting bij deze zebrapaden. We denken ook aan het verbreden van een voetpad en fietsstroken. Als laatste willen we kijken of we een overkapte fietsenstalling kunnen plaatsen. Voor dit project rekenen we met een bijdrage uit de mobiliteitsvisie.
2.2 Herwendaalsehoek en omgeving Groesbeek, reconstructie
Uit de weginspectie blijkt dat de kwaliteit van het asfalt in deze woonwijk slecht is. Daarom willen we het asfalt vervangen door klinkers. Om het project Herwendaalsehoek en omgeving volledig aan te pakken, willen we dat alle disciplines (groen, verkeer en riolering) meedoen. Dat betekent dat we regenwater afkoppelen, meer groen planten en verkeerstechnische aanpassingen doen.
De provincie Gelderland heeft subsidie beschikbaar gesteld voor maatregelen die het verkeer op de Knapheideweg remmen. Omdat hier het asfalt ook in slechte staat is, willen we dit vervangen. We kunnen de weg dan meteen als een 30km weg inrichten, door bijvoorbeeld drempels aan te leggen of de weg smaller te maken. Omdat deze straat aan het project grenst, nemen we dit direct mee. Daardoor beperken we de overlast voor omwonenden tot één keer.
Voor dit project rekenen we met twee bijdrages:
- € 500.000 uit project 2.33 ‘Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom’.
- € 200.000 uit project 2.32 ‘Afkoppelkrediet diverse rioleringen’.
2.3 Rijksstraatweg Ubbergen, aanleg fietsstraat
Samen met de gemeente Nijmegen willen wij de hoofdfietsroute Nijmegen – Ubbergen – Beek verder verbeteren. Het gaat om het gedeelte van vanaf kruising Rijksstraatweg/ parallelweg tot aan de toegangsweg richting de Nieuwe Rijksweg (N235).
We gaan de Ubbergseweg – Rijksstraatweg ombouwen tot een fietsstraat en daarmee aansluiten op de Parallelweg. Een deel van de bestaande route is bestraat met stenen, met alleen aan de zijde van het tankstation een fietsstrook van asfalt. Daardoor fietsen veel fietsers aan de verkeerde kant van de weg.
Dat willen we met de fietsstraat verbeteren. Het is de bedoeling dat de route over de gemeentegrens heen dezelfde uitstraling krijgt.
2.4 Crumpsestraat Millingen aan de Rijn, vervangen bomen
De 60 wilgen langs de Crumpsestraat zijn aan het einde van hun levensduur. Er zijn er al enkele omgevallen en er vallen takken uit deze bomen. Daarom willen we tijdig ingrijpen en de bomen vervangen.
We passen ook de parkeerstroken aan, repareren waar nodig het riool en vervangen (gedeeltelijk) de verharding. Daarna planten we nieuwe bomen, zodat de laanstructuur blijft bestaan.
2.5 Mesdagweg en omgeving Groesbeek, reconstructie
Uit de weginspectie blijkt dat de kwaliteit van het asfalt in deze woonwijk (Mesdagweg, Jacob Marisweg & Van Ostadeweg) slecht is. Omdat we de weg volledig moeten vernieuwen, gaan we dit integraal aanpakken. Dat betekent dat we niet alleen de weg vervangen, maar ook het riool en de plantsoenen aanpakken.
Uit onderzoek blijkt dat infiltratie van regenwater in deze wijk mogelijk is. Daarom is het aanleggen van een infiltratieriool en/of het plaatsen verticale infiltratie-units onderdeel van het project.
De straten zijn onderdeel van een 30km-zone. We willen de inrichting van de weg behouden en verbeteren als dat kan. Als het mogelijk is planten we meer bomen.
Voor dit project rekenen we met twee bijdrages:
- € 400.000 uit project 2.33 ‘Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom’.
- € 200.000 uit project 2.32 ‘Afkoppelkrediet diverse rioleringen’.
2.6 Chopinstraat Millingen aan de Rijn, aanleg voet- fietspad
Aan de Chopinstraat in Millingen aan de Rijn komen nieuwe woningen op de plek van de voormalige bibliotheek. Daarna willen we de Chopinstraat anders inrichten met een goed fiets- en voetpad. In het stedenbouwkundig plan staat het volgende hierover: ‘Met de afronding van fase 3 is het zinvol om de Chopinstraat tussen fase 3 en het schoolgebouw opnieuw in te richten als groene, langzaamverkeerroute richting het centrum. De verkeersruimte sluit zo beter aan bij het gebruik en geeft met de bestaande, zuidelijke langzaamverkeersverbinding samenhang aan het gebied.’
De Chopinstraat krijgt een inrichting die past bij de huidige functie. Dat betekent dat we een comfortabele en herkenbare inrichting die bij een fietspad/voetpad hoort maken. Bovendien maken we de totale hoeveelheid bestrating kleiner en dat is gunstig is voor bijvoorbeeld waterafvoer.
2.7 Nieuweweg - Stekkenberg Groesbeek, aanleg oversteek
De Nijmeegsebaan is de doorgaande weg (gebiedsontsluitingsweg) van en naar Nijmegen. Het is een van de drukste routes qua autoverkeer in Groesbeek. Ook rijden er veel fietsers op deze route. Een groot deel daarvan wil ter hoogte van de Stekkenberg Groesbeek in en uit fietsen. We willen hier een oversteek in twee keer voor fietsers maken. Nu moeten fietsers in één keer oversteken over twee rijbanen. Dat zorgt voor lang wachten en soms een onprettig/onveilig gevoel bij fietsers.
Omdat we op deze locatie toch bezig gaan, vervangen we ook een stukje asfalt in de Maldensebaan door klinkers.
Voor dit project hebben we met twee bijdrages gerekend:
- € 50.000 uit project 2.33 ‘Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom’.
- € 250.000 via het uitvoeringsbudget mobiliteitsvisie
2.8 Spoorlaan Groesbeek, herinrichting
De Spoorlaan heeft de functie “erftoegangsweg-plus” met een maximumsnelheid van 30km/u. Dit is dezelfde functie als bijvoorbeeld het Wisselpad, de Gooiseweg en de Hoflaan in Groesbeek. Hiermee volgt de Spoorlaan een alternatieve ring rond het centrum van Groesbeek. We willen dat de Spoorlaan beter aansluit bij de alternatieve ring en bij de 30km/u. Daarom gaan de deze weg opnieuw inrichten. Daarbij houden we rekening met de ontsluiting van het bedrijventerrein.
We willen bij dit project dezelfde vormgeving als de eerdergenoemde voorbeelden. Daarmee bedoelen we rode fiets(suggestie)stroken, het benadrukken van de kruisingen en waar nodig enkele verkeersremmers. Die passen we aan, aan het type verkeer dat er rijdt. We gaan ook de breedte van de rijbaan, het profiel van de weg en de parkeermogelijkheden voor bewoners bekijken. Als het nodig is passen we het aan.
Als we de rijbaan aanpassen, dan koppelen we direct de weg af. Daardoor verdwijnt het water in de bomen en voeren we het niet via het riool af.
2.9 Schoolstraat Millingen aan de Rijn, aanleg kiss & ride
We gaan hier opnieuw bestraten omdat de huidige bestrating sterk verouderd en van slechte kwaliteit is. We vernieuwen de rijbaan, trottoirs en de parkeervakken. Ook maken we ruimte voor het ophalen en wegbrengen van kinderen die naar school gaan.
2.10 Erlecomseweg Erlecom, reconstructie
We willen de inrichting beter aan laten sluiten bij een Erftoegangsweg (30km/h). Dit doen we onder andere door de uitstraling een dorps karakter te geven. Daarom gaan we het asfalt vervangen door klinkers. De wegfundering laten we onderzoeken in verband met overlast door trillingen. Wanneer onderzoeksresultaten bekend zijn, bepalen we of we de wegfundering ook vervangen.
De Erlecomseweg bevindt zich in de bebouwde kom van Erlecom en is aangeduid als 30km/h-zone. Het is nu een asfaltweg en de situatie is erg overzichtelijk. Daardoor hoeft het verkeer niet af te remmen. We hebben een schetsontwerp laten maken waarmee de inrichting beter bij de status en functie van de weg past. Aanplant van nieuw groen is onderdeel van dit plan. We bekijken bijvoorbeeld of we de bestaande bomenrij door kunnen trekken.
2.11 Reestraat Groesbeek, aanpassen weginrichting i.v.m. nieuwbouw
We willen de grens van de bebouwde kom verplaatsen vanwege het nieuwbouwproject ‘De Heikant’. Ook willen we een veilige weginrichting maken, die bij een 30km/h-zone past. Bijvoorbeeld met beplanting kunnen we dit gedeelte van de weg er smaller uit laten zien en een dorpser karakter geven. Dit ondersteunt de 30km/h-zone. Het asfalt gaan we tot aan de komgrens vervangen, het liefst met klinkers.
De bestaande groene inrichting van de Reestraat binnen de kom, willen we doortrekken naar de Marterstraat (tot aan het kombord).
Ondergronds hoeft er niet veel te gebeuren. We plaatsen alleen een extra put in het riool, omdat de verbinding van put tot put nu te lang is.
2.12 Händelstraat Groesbeek, asfalt vervangen door klinkers en afkoppelen
Uit de weginspectie blijkt dat de kwaliteit van het asfalt in de Händelstraat verslechterd. Daarom gaan we het asfalt vervangen door klinkers. Omdat het asfalt eruit moet, willen we ook meteen het riool afkoppelen en regenwater in de bodem laten verdwijnen.
De straat is onderdeel van een 30km/h-zone. Wel willen de weginrichting behouden en verbeteren als dat kan. Bij deze straat is er speciale aandacht voor de kruising met de Zevenheuvelenweg (in de toekomst in te richten als erftoegangsweg+) en het zebrapad nabij deze kruising. De situatie daar is nu niet fraai ingericht en deels onduidelijk.
Voor dit project hebben we met twee bijdrages gerekend:
- € 94.500 uit project 2.33 ‘Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom’.
- € 30.000 uit project 2.32 ‘Afkoppelkrediet diverse rioleringen’
2.13 Sint Hubertusweg Ooij, verminderen geluids- en trillingsoverlast
We maken een Sint Hubertusweg die verkeersveilig is, comfortabele gebieden verbindt en minder overlast geeft voor de omwonenden. Daarvoor willen we:
- de verhoogde plateaus verwijderen en kruispunten asfalteren.
- de wegmarkering anders maken.
- het verkeer remmen door aan de noord- en zuidzijde van de bebouwing de rijbaan anders in te richten.
- blokhagen aanplanten voor het versterken van de “bebouwde kom” uitstraling.
2.14 Margrietstraat en omgeving Groesbeek, reconstructie
Uit de weginspectie blijkt dat de kwaliteit van het asfalt in de Margrietstraat, Papaverstraat, Stekkenbergdwarsweg en de Leppert slechts is. Daarom willen we de bestaande bovengrondse bestrating vervangen door nieuwe materialen. De weg moet er helemaal uit. Dit biedt kansen voor groen, verkeer en riolering. We gaan bijvoorbeeld ook de oude huisaansluitingen vervangen en koppelen we waar mogelijk het hemelwater af. Hierdoor kan het in de bodem verdwijnen.
De Leppert en de Papaverstraat zijn grijze straten en er is ruimte voor meer bomen. Het groen aan de Margrietstaat ziet er niet overal goed uit en dat herstellen we.
De straten zijn onderdeel van een 30km/h-zone. We willen de weginrichting behouden en verbeteren. Daarnaast zijn er klachten over parkeerdrukte in deze buurt bekend. Daar hebben we aandacht voor.
Voor dit project hebben we met twee bijdrages gerekend:
- € 280.000 uit project 2.33 ‘Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom’.
- € 107.000 uit project 2.32 ‘Afkoppelkrediet diverse rioleringen’
2.15 Van Nispenstraat & Secr. Luijbenstraat Groesbeek, asfalt vervangen door klinkers en afkoppelen
Uit de weginspectie blijkt dat de kwaliteit van het asfalt in deze straten slecht is. Daarom gaan we het asfalt vervangen door klinkers. Omdat de weg er helemaal uit gaat, biedt dit kansen voor groen, verkeer en riolering.
De straten zijn onderdeel van een 30km/h-zone. We willen de weginrichting behouden en waar mogelijk nog verder verbeteren.
Het klimaat verandert. Hier passen we onze omgeving op aan. Daarom planten we meer bomen. Omdat de weg eruit gaat kunnen we ook ondergronds ruimte voor bomen maken. Het hemelwater willen we afkoppelen. Daardoor verdwijnt het regenwater niet in het riool maar in de bodem.
Voor dit project hebben we met twee bijdrages gerekend:
- € 300.000 uit project 2.33 ‘Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom’.
- € 144.500 uit project 2.32 ‘Afkoppelkrediet diverse rioleringen’
2.16 Koningin Wilhelminaweg - Bruuk Groesbeek, vervangen asfalt
Het bestaande asfalt binnen de bebouwde kom is aan vervanging toe. Daarbij is Janssen Bouw Groesbeek op een aantal percelen met de ontwikkeling van woningen bezig. Doordat we tijdens de bouw meerdere aansluitingen op het riool moeten maken, gaan we in het asfalt zagen. Daardoor zal de kwaliteit nog verder afnemen. Na afronding van de werkzaamheden en oplevering van de nieuwbouw gaan we het asfalt herstellen/vervangen door een nieuwe deklaag/constructie. Of we voor herstel of vervanging kiezen, is afhankelijk van de staat op dat moment.
2.17 Heidebloemstraat Groesbeek, asfalt vervangen door klinkers en afkoppelen
Uit de weginspectie blijkt dat de kwaliteit van het asfalt in de Heidebloemstraat slecht wordt. Omdat we dit moeten vervangen, is met de andere disciplines (groen, verkeer en riolering) overlegd of zij hier ook iets moeten doen. Dat is het geval.
Als blijkt dat de huisaansluitingen nog van gres (een materiaal dat gemaakt is van een kleisoort) zijn, dan vervangen we deze door PVC. Ook proberen we om het hemelwater van het riool af te koppelen en in de bodem te laten verdwijnen.
De straten zijn onderdeel van een 30km-zone. We willen de weginrichting behouden en verbeteren. Daarnaast zijn er klachten over parkeerdrukte bekend in deze buurt. Mogelijk kunnen we daar binnen het project een oplossing voor vinden.
Voor dit project rekenen we met twee bijdrages:
- € 300.000 uit project 2.33 ‘Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom’.
- € 130.500 uit project 2.32 ‘Afkoppelkrediet diverse rioleringen’
2.18 Heer Zegerstraat & kardinaal Gerardstraat, reconstructie
Uit de weginspectie blijkt dat de kwaliteit van het asfalt in deze buurt slecht is. Daarom willen we de bovengrondse verharding vernieuwen. Om het project Heer Zegerstraat en Kardinaal Gerardstraat in Groesbeek volledig aan te pakken, is er met alle disciplines (groen, verkeer en riolering) overleg geweest. Het resultaat daarvan is dat we dit project integraal hebben gemaakt. Dat betekent dat we niet alleen de weg vervangen, maar ook het riool vergroten, de straat iets ander in willen richten en meer groen planten.
In een gedeelte van de Heer Zegerstraat willen we het riool vergroten. Op deze manier verbeteren we de werking van het rioolstelsel. Het overige gedeelte van het riool willen we vervangen, zonder het te vergroten. Een uitzondering is het riool in de Kardinaal Gerardstraat. Deze is nog goed en hoeven we daarom niet te vervangen.
De straten zijn onderdeel van een 30km/h-zone. We willen de inrichting van de weg behouden en verbeteren als dat kan. Aandachtspunten zijn het (nog beter) aangeven van gelijkwaardige kruisingen en remmen van verkeer op die plekken. We willen de kruisingen met de Mariëndaalseweg in dit project meenemen, zodat we ook daar het verkeer beter kunnen afremmen.
We willen deze buurt ook groener maken, omdat we steeds vaker te maken hebben met zware regenbuien of extreme warmte.
Voor dit project hebben we met een bijdrage gerekend:
- € 250.000 uit project 2.33 ‘Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom’.
2.19 Prins Hendriklaan Berg en Dal, asfalt vervangen door klinkers
Tijdens het controleren van de weg zagen we dat de kwaliteit van het asfalt in de Prins Hendriklaan slecht is. Daarom gaan we het asfalt vervangen door klinkers en de voetpaden vernieuwen. Om het project integraal aan te pakken, is ervoor gekozen om alle disciplines (groen, verkeer en riolering) te betrekken.
De straten zijn onderdeel van een 30km/h-zone. We willen de inrichting van de weg behouden en verbeteren als dat kan. We weten dat er klachten zijn over het parkeren in de buurt. Hier houden we rekening mee.
We willen deze buurt ook groener maken. Dit omdat we steeds vaker te maken hebben met zware regenbuien of extreme warmte.
Voor dit project rekenen we met een bijdrage:
- € 50.000 uit project 2.33 ‘Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom’.
2.20 Sprongstraat en Col. Ekmanstraat Beek, vervangen riolering
In 2020 hebben we de riolering in de gehele kern Beek gereinigd en gecontroleerd. Uit de controle blijkt dat de kwaliteit van het grootste gedeelte riolering in de Sprongstraat en Colonel Ekmanstraat slecht is. Het vervangen van de riolering is nodig.
Het afkoppelen van het regenwater nemen we mee. Dit doen we door een extra leiding aan te leggen. Bij het opnieuw inrichten van de Baron van Voorst tot Voorststraat legden we een aansluiting voor hemelwater richting de percelen. Hier kunnen we op aansluiten, net als op de hemelwaterafvoer in de Oude Gracht.
Omdat we het riool moeten vervangen, moet ook de weg eruit. Het straatmateriaal in de Sprongstraat is nog goed en willen we opnieuw gebruiken. Hetzelfde geldt voor de stoeptegels in de Colonel Ekmanstraat.
Wel willen we de rijbaan en het laatste stukje asfalt van de Colonel Ekmanstraat richting de Bongerdstraat in gebakken stenen leggen. De straatverlichting langs de rijbaan vernieuwen me ook meteen.
De weg is als erftoegangsweg onderdeel van de 30km/h-zone. We willen de inrichting van de weg behouden en verbeteren als dat kan. In de Sprongstraat houden we rekening met vrachtwagens vanaf de supermarkt.
2.21 Margrietstraat Leuth, vervangen riolering
De riolering in de Margrietstraat is slecht. Deze moeten we vervangen. Op het gedeelte ter hoogte van huisnummers 30 t/m 38 hoeven we alleen de huisaansluitingen te vervangen. De riolering in dit gedeelte is in 2016 vernieuwd (middels de zogenaamde kousmethode). Omdat de weg toch open moet, vernieuwen we meteen de bestrating.
Op dit moment is de weg een 30km/h-zone. Dit past bij een erftoegangsweg. We willen de inrichting van de weg behouden en verbeteren als dat kan.
In 2021 zijn er nieuwe bomen geplant. Omdat de verharding eruit moet, ontstaat de kans om meer groeiruimte voor deze bomen te maken. Ook willen we de straat groener inrichten. Daardoor krijgt de straat de uitstraling van een erftoegangsweg.
2.22 Prinsessenbuurt Ooij, vervangen riolering
In 2021 hebben we de riolering in de Nassaustraat geheel vervangen door een vuil- en een hemelwaterriool. In de Nassaustraat zijn toen voorbereidingen gemaakt om ook in de aansluitende straten de riolering te vervangen door een vuilwaterriool en een hemelwaterafvoer. In de Bernhardstraat, Irenestraat, Christinastraat en het Schoolpad willen we het bestaande gemengde riool vervangen door een hemelwaterriool en vuilwaterriool. In de Wethouder Verrietstraat gaan we een hemelwaterriool aanleggen. Het bestaande gemengde riool gaan we ook aanpassen. Dat is nodig om de werking van dit riool te verbeteren.
De weg moet open. Daarom leggen we meteen nieuwe bestrating. Het vervangen van de bestaande straatverlichting door LED is ook onderdeel van het plan.
Op dit moment is de weg een 30km/h-zone. Dit past bij een erftoegangsweg. We willen de inrichting van de weg behouden en verbeteren als dat kan. Ook willen we kijken naar het verbeteren van het kruispunt Bernhardstraat/Julianastraat.
Verder zijn er wensen om de kruising Bernhardstraat/Beatrixstraat te verbeteren. Dit vanwege het project ‘schoolzones en schoolthuisroutes’. Mogelijk kunnen we dat met dit project combineren.
We willen deze buurt ook groener maken, omdat we steeds vaker te maken hebben met zware regenbuien of extreme warmte.
Ook willen we plantsoenen en grasvelden verlagen en daar regenwater in de bodem laten verdwijnen.
2.23 Beatrixstraat Ooij, vervangen riolering
Bij dit project gaat het om de Beatrixstraat in Ooij. Ook de kruising Koningin Julianalaan tot de kruising Prins Bernhardstraat nemen we mee. Op deze locatie gaan we de straat mooier maken door bijvoorbeeld nieuwe stenen te leggen. Dat doen we omdat de bestaande bestrating slecht en verouderd is. Omdat de weg eruit moet, vervangen we ook meteen twee rioolstrengen in de Beatrixstraat. Deze zijn in slechte staat.
We kijken hoe we de weg kunnen inrichten, zodat dit past bij een 30km/h-zone. Het vervangen van de oude lantarenpalen door nieuwe masten en met LED verlichting hoort daar ook bij.
2.24 Ketelstraat de Horst, reconstructie
In 2020 is de riolering in de kern De Horst gecontroleerd. We zagen dat de kwaliteit van de riolering in de Ketelstraat slecht is. De afwatering is ook slecht. Dat blijkt uit de jaarlijkse reiniging die nodig is. Vervanging van het riool is dus nodig. Het huidige riool ligt onder de kabels en leidingen. We moeten het nieuwe riool onder de weg leggen en dat betekent dat de weg open moet.
Het asfalt is slecht en moeten we vervangen. Dit gaat om het gedeelte van de komgrens Hoge Horst tot aan de komgrens Ketelstraat.
De weg is onderdeel van de 30km/h-zone in de bebouwde kom van De Horst. Daarom willen we de weg iets anders inrichten. Bijvoorbeeld door er een erftoegangsweg van te maken.
2.25 Oude Kleefsebaan Berg en Dal, rioolrenovatie.
In 2018 hebben we de riolering in de gehele kern Berg en Dal gereinigd en gecontroleerd. Uit deze inspectie blijkt dat de kwaliteit van een groot gedeelte van de riolering in de Oude Kleefsebaan slecht is.
In 2009 is de hele Oude Kleefsebaan opnieuw ingericht. Daarnaast is dit een zeer drukke weg voor lokaal verkeer. Daarom kiezen wij ervoor om het bestaande riool te renoveren door de zogenaamde kous-methode toe te passen. Dat betekent simpel gezegd dat we het bestaande riool van binnenuit herstellen. Daardoor hoeft de weg niet open en is er bijna geen overlast voor verkeer.
2.26 Vervangen parkeerbeheersysteem Parkeergarage Bellevue
Het huidige parkeerbeheersysteem voldoet niet onze eisen. Er treden te veel storingen op, wat nadelige gevolgen heeft voor de toegankelijkheid en bruikbaarheid van de parkeergarage. Daarom willen wij dit systeem vervangen.
2.27 Vervangen armaturen sporthal Heuvelland
De armatuurbakken zijn toe aan vervanging, en voldoen niet meer aan de veiligheidsnorm.
2.28 Vervangen verplaatsbare zakwand Heuvelland
Uit inspectie is gebleken dat de separatiewand op veel punten is versleten en daardoor vervangen moet worden.
2.29 Vervangen grootkeukeninstallatie De Duffelt
Door ouderdom en slijtage voldoet de huidige keuken niet meer aan de eisen. Met name vanwege de hygiëne is vervanging noodzakelijk.
2.30 Vervangen verplaatsbare zakwand De Duffelt
Uit inspectie is gebleken dat de separatiewand op veel punten is versleten en daardoor vervangen moet worden.
2.31 Vervangen systeemwand/wandafwerklaag sanitair de Lubert
Door ouderdom en slijtage moeten wij het wandtegelwerk vervangen. Hierdoor wordt het onderhoud eenvoudiger.
Eerder opgenomen investeringen programma 2
2.32 Afkoppelkrediet diverse rioleringen (€ 200.000 per jaar)
In het krediet voor het ‘vervangen van asfaltrijbanen’ (2.33) is geen geld opgenomen voor bijvoorbeeld het afkoppelen van regenwater. Dat is een gemiste kans, want het openmaken van de weg is hier een ideaal moment voor.
Door dit krediet op te nemen, is het mogelijk om binnen de geplande projecten regenwater af te koppelen. Daardoor kunnen we het vervangen van de verharding met het afkoppelen combineren (werk met werk maken).
Dit krediet zetten we als bijdrage bij andere projecten in. Is dit het geval? Dan vermelden we dit bij de projectomschrijving.
2.33 Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom 2022-2028
In 2016 stelde de gemeenteraad 6 miljoen euro beschikbaar voor een periode van 10 jaar. Per jaar komt hiervan 1/10e deel beschikbaar. Dit bedrag is bedoeld om asfalt door klinkers te vervangen. De gemiddelde kwaliteit van de asfaltwegen binnen in woonwijken (30 km/h-zones) is slecht. Dat zagen we tijdens de laatste inspectie. We gaan op deze plekken het asfalt vervangen door stenen.
Dit krediet zetten we als bijdrage bij andere projecten in. Is dit het geval? Dan vermelden we dit bij de projectomschrijving.
2.34 Van Lyndenstraat, Rivierstraat en Zalmstraat Millingen, reconstructie
De verharding in de Van Lyndenstraat, Rivierstraat en Zalmstraat is slecht en daarom aan vervanging toe. Daarnaast willen we het gemengde rioolstelsel vervangen door een gescheiden rioolstelsel. Dat doen we door naast het vuilwaterriool een apart hemelwaterriool aan te leggen. Een mooie kans om de complete straten te vernieuwen. We bekijken dan meteen of we de straat anders in moeten richten en wensen van buurtbewoners mee kunnen nemen.
2.35 Mies Groesbeek, reconstructie bedrijventerrein
De wegen op Bedrijventerrein de Mies zijn slecht en voldoen niet meer aan de vastgestelde kwaliteitseisen. Daarom gaan we de wegen vervangen. Het is een bedrijventerrein, dus we asfalteren deze wegen. We gaan dan ook gelijk een deel van het riool vervangen. Het riool is niet overal slecht. Daarom vervangen we alleen het riool op plekken waar dat nodig is. Daarnaast willen we meer bomen planten om het bedrijventerrein wat minder “grijs” te maken.
2.36 Bredeweg (Breedeweg), vervangen riolering/duiker.
Het asfalt op de Bredeweg is slecht. We gaan tegelijk met het vervangen van de riolering/ duiker de weg vervangen. Een duiker is een buis onder de weg om bijvoorbeeld sloten met elkaar te verbinden.
Het gaat om het gedeelte van de Bredeweg vanaf de Sint Antoniusweg tot en met huisnummer 94 (nabij de komgrens). Dit werk heeft uiteraard invloed op de wateroverlast in de Breedeweg, maar is geen onderdeel van het project ‘wateroverlast Breedeweg’.
2.37 Lijsterbesstraat Breedeweg, relinen en afkoppelen riolering
In 2018 voerden we een rioolinspectie uit. Daaruit bleek dat het riool in de Lijsterbesstraat (Breedeweg) aan vernieuwing toe is. Het gaat om het gedeelte vanaf de Kruksebaan tot en met het Hemeltje. De weg is nog goed en het riool kunnen we relinen met de kousmethode. Relinen is het vanuit de binnenkant vernieuwen van het bestaande riool. Daardoor hoeven we de weg niet open te breken. Dit bespaart kosten en zorgt voor minder last voor omwonenden
De kolken in de openbare ruimte willen we afkoppelen zodat regenwater in de bodem kan verdwijnen.
2.38 Zevenheuvelenweg (Ottenhoffstraat tot Nieuweweg) Groesbeek
De Zevenheuvelenweg is aan vervanging toe. In deze weg ligt nog een gemengd rioolstelsel (vuil- en hemelwater voeren we via hetzelfde riool af). Als het kan koppelen wij hemelwater af. Dit doen we door een gescheiden rioolstelsel te leggen. Het gaat om het weggedeelte vanaf de Burgemeester Ottenhoffstraat tot aan de Nieuweweg. We richten de weg ook meteen in als erftoegangsweg-plus met rode fietssuggestiestroken. Dit hebben we besloten in de mobiliteitsvisie.
2.39 Gooiseweg Zuid Groesbeek, reconstructie
Een aantal riolen in de Rembrandtweg, Jozef Israëlweg, Jan Steenweg, Breitnerweg, Pieter de Hooghweg en Vincent van Goghweg zijn zo erg beschadigd dat we ze moeten vervangen. Het grootste gedeelte van de riolering ligt onder de kabels en leidingen. Dat is niet zoals we willen omdat er dan onvoldoende ruimte beschikbaar is voor kabels en leidingen. Ook kunnen we door vervanging een gescheiden rioolstelsel aanleggen. Daardoor kunnen wij de weg van het vuilwaterriool afkoppelen zodat regenwater in de bodem kan verdwijnen.
Niet alleen de vervanging van de riolering is nodig. Ook het asfalt op de wegen ten zuiden van de Gooiseweg is aan vervanging toe. We vernieuwen de wegen gelijk als we het riool vervangen. De Rembrandtweg maken we geschikt als onderdeel van de fietsroute tussen de Drul en het centrum. Dat doen we onder andere via het nieuwe fietspad langs de Mallemolen.
2.40 Meerwijkselaan Heilig Landstichting, verleggen fietspad
De Meerwijkselaan heeft afgelopen jaren groot onderhoud gehad. Darrdoor is de weg weer heel en goed te gebruiken. Op het gedeelte Postweg-Zevenheuvelenweg is de rijbaan in 2000 versmald voor de aanleg van een vrijliggend fietspad.
We willen de weg waar deze het smalst is graag verbreden en het fietspad verleggen. Daarvoor is er meer ruimte nodig. Doordat er een monumentale beukenlaan stond, was het eerder niet mogelijk om de weg te verbreden. Door ziekte is de beukenlaan nu bijna helemaal verdwenen. Wij zijn nu in overleg met de eigenaar van de grond om een strook te kopen. Daarna kunnen we de gewenste situatie maken. Dit doen we door het fietspad te verleggen en de weg iets breder maken.
Een gedeelte van dit project is groot onderhoud.
- € 170.000 van de kosten betreft (groot) onderhoud en boeken we daarom op de voorziening onderhoud wegen.
2.41 Centrumgebied Ooij (omgeving Reiner van Ooiplein)
Het Reiner van Ooiplein is samen met de directe omgeving het centrumgebied van Ooij. Het plein is praktisch ingericht maar heeft geen charme, gezelligheid en stedenbouwkundige kwaliteit. Daarom hebben we samen met de gebruikers en buurtbewoners een herinrichtingsplan uitgewerkt. Hiermee willen we de uitstraling van het plein en de omgeving verbeteren.
In het najaar van 2021 presenteerde de werkgroep het uitgewerkte plan aan het dorp. Hierna hebben we het plan tot een definitief ontwerp uitgewerkt. Dit jaar bereiden we de uitvoering voor en gaan we over tot realisatie.
Met dit project doen we mee aan de uitdaging groene icoon projecten van de provincie Gelderland. Voor de voorbereiding hebben we al geld gekregen van de provincie. Ook willen we meedoen aan de uitdaging voor een bijdrage in de realisatie. Het project is een goede kanshebber, omdat we op een groene inrichting inzetten. De provincie kiest de beste negen groene icoonprojecten. Elke winnaar ontvang een geldbedrag van maximaal € 100.000.
2.42 Heikant Groesbeek, overstort
Op de Heikant in Groesbeek stond vroeger een rioolwaterzuivering. Begin jaren 90 is deze zuivering gesloopt. De (oude) vertragingsreservoirs gebruiken wij als open berging voor het rioolstelsel van Groesbeek-Noord. Dit is nodig om te voldoen aan de zogenaamde basisinspanning. De huidige inhoud van de berging is zo’n 4.280 m³.
De afgelopen jaren zijn er steeds meer woningen richting deze open berging gebouwd. Dit leidt tot klachten over stankoverlast. Op en nabij de huidige locatie zijn ook plannen voor woningbouw. We willen een nieuwe ondergrondse bergbezinkvoorziening aanleggen. Dit is nodig voor nieuwe woningen en om stankoverlast weg te halen. Dit is een randvoorziening in een rioolstelsel. Het is eigenlijk een grote betonnen bergingskelder die gekoppeld is aan het bestaande rioolstelsel. Maar we wachten eerst de onderzoeksresultaten af. Misschien zijn er andere/betere opties.
2.43 Renovatie pompgemalen, diverse locaties
Op diverse plekken renoveren en vervangen wij pompgemalen. Dit doen we om de werking en afvoer van rioolwater goed te houden.
2.44 Pastoor Hoekstraat Breedeweg, deels vervangen riool en asfaltweg
Uit de rioolinspectie van 2018 blijkt dat een gedeelte van het riool slecht is. Dit gedeelte moeten we vervangen. We moeten de weg openbreken om het riool te vervangen. Omdat de weg er toch uit moet, vervangen we het asfalt meteen door klinkers. Als er plek is, vervangen we verharding door groen en bomen.
De weg richten wij in als 30km/h-zone met specifiek een inrichting als schoolzone. Dit doen we ter hoogte van de basisschool.
Voor dit project hebben we met een bijdrage gerekend:
- € 100.000 uit project 2.33 ‘Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom’.
2.45 Wilgenlaan Beek, aanpassen riool en groen
We vervangen het riool voor een deel, omdat we in 2019 zagen dat deze op sommige plekken slecht is. Afkoppelen is om technische redenen helaas niet mogelijk. Omdat we deze weg ook moeten vernieuwen, combineren we het werk en vervangen we gedeeltelijk ook de rijbaan.
Als er plek is, vervangen we verharding voor groen en bomen. In ieder geval vervangen we 22 wilgenbomen. De kwaliteit van de bomen is slecht. Dat bleek onder andere uit de boomveiligheidscontrole.
2.46 Diverse rioolrenovaties middels kousmethode, inclusief putrenovaties
In de afgelopen jaren is de riolering in Berg en Dal op verschillende locaties gereinigd en geïnspecteerd. Uit deze inspecties zien we dat de kwaliteit van meerdere rioleringen zodanig slecht is dat we moeten ingrijpen. Omdat de weg nog goed is, kiezen we voor renovatie van binnenuit. We herstellen het riool door het inbrengen van een zogenaamde binnenvoering die we laten uitharden (kousmethode). Ook herstellen wij de putten. Na renovatie kan de riolering weer 50 jaar mee.
2.47 Merelweg Berg en Dal, vervangen riolering
In 2018 is het riool in de gehele kern Berg en Dal gecontroleerd. Daaruit bleek dat er in de Merelweg enkele riolen zijn die we moeten vervangen. Renovatie met de kousmethode is vanwege de kleine diameters niet mogelijk. Daarom moeten we de buizen vervangen.
2.48 Populierenstraat Breedeweg, deels vervangen riool en asfaltweg
In 2018 hebben we de riolering in de gehele kern Breedeweg gereinigd en gecontroleerd. Uit deze inspectie is naar voren gekomen dat de gemengde riolering in de Populierenstraat slecht is. Daarom moeten we het riool vervangen. Om het riool te kunnen vervangen, gaan we de weg openbreken. Dat biedt kansen en daarom vervangen we meteen het asfalt door klinkers.
Als er plek/ruimte is, vervangen we verharding voor groen en bomen.
Voor dit project rekenen we met een bijdrage:
- € 76.000 uit project 2.33 ‘Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom’.
2.49 Leuthsestraat Persingen, vervangen riool en herstel wegen
Uit de camera-inspectie van 2020 bleek dat er ernstige verzakkingen in de leidingen zijn. Hierdoor stroomt het afvalwater niet meer zoals het hoort. Dit leidt dit tot verstoppingen in het riool en klachten van inwoners. We gaan het verzakte riool vervangen. Dat doen we door een nieuwe leiding te leggen. Deze nieuwe leiding heeft een grotere diameter. Hierdoor stroomt het water weer zoals het hoort.
Om bij het riool te komen, moeten we de weg openbreken. Sommige gedeeltes van de verharding zijn asfalt, ook deze breken we open. Omdat de bestaande (asfalt)verharding er grotendeels uit moet, leggen we meteen nieuwe verharding.
2.50 Aanpak wateroverlast/klimaatadaptatie overige kernen
In het huidige Gemeentelijk RioleringPlan (GRP) hebben we twee keer € 750.000 opgenomen voor de aanpak van wateroverlast. In 2023 is er €750.000 beschikbaar en in 2024 nog eens €750.000. 90% van deze kosten rekenen we aan de rioolheffing toe.
Dit geld is bestemd voor de aanpak wateroverlast in de overige kernen. Hiermee bedoelen we de andere kernen dan Breedeweg. Voor Breedeweg is al veel geld beschikbaar om de wateroverlast aan te pakken.
De aankomende periode maken we zogenaamde basisrioleringsplannen (BRP's). Bij het opstellen van deze plannen, bekijken we welke locaties binnen een bepaalde kern gevoelig zijn voor wateroverlast. Op basis van deze resultaten uit de plannen en ook onderzoeken, nemen we maatregelen om wateroverlast zo veel mogelijk te voorkomen. Daarvoor zetten we dit budget in.
2.51 t/m 2.56 Sport- en Tennisaccommodaties
Er is een meerjarig vervangingsschema gemaakt voor alle sportvelden en kleedkamers. We hebben een verwachting gemaakt voor de komende jaren. Sportverenigingen moeten een aanvraag indienen voor een investeringsbijdrage.
5.1 Aanschaf materieel 2025
Dit gaat om de vervanging en/of aanschaf van materieel bij de buitendienst. We noemen het jaar 2025 apart, omdat dit een nieuwe investering op het meerjaren investeringsplan is.
Deze investering gaat over de aanschaf van auto's en materieel om bijvoorbeeld te vegen of zout te strooien. Als het kan vervangen wij gereedschap en materieel die op fossiele brandstof werken naar elektrisch.
5.2 Vervangen screens gemeentehuis
Door slijtage worden de screens vervangen, indien nodig.
5.3 t/m 5.5 Aanschaf materieel 2022-2024
Dit gaat om de vervanging en/of aanschaf van materieel voor de buitendienst. Het gaat om de aanschaf van auto's en materieel om bijvoorbeeld te vegen of zout te strooien. Als het kan vervangen wij gereedschap en materieel die op fossiele brandstof werken naar elektrisch.