Gemeenschappelijke regeling
- Verbonden partijen Omgevingsdienst Rijk van Nijmegen
Omgevingsdienst Rijk van Nijmegen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
N. Verheul
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid algemeen bestuur/Lid dagelijks bestuur
Deelnemers
Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Wijchen, Berg en Dal en provincie Gelderland
Openbaar en gemeentelijk belang
De ODRN behartigt de belangen van de deelnemers op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving in het kader van het omgevingsrecht.
Het doel van de vorming van de ODRN is het bereiken van een hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). Daarnaast hopen we door bundeling van de taken de efficiency te verbeteren.
Alle deelnemende gemeenten hebben hun milieutaken ingebracht (verplichting vanuit het Rijk). De gemeente Berg en Dal, gemeente Nijmegen, gemeente Beuningen, gemeente Heumen en de provincie Gelderland hebben ook de uitvoering van de bouwtaken (Wabo-breed) ingebracht.Visie
De opgedragen taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving zodanig uitvoeren dat deze dienstbaar zijn aan veilige fysieke leefomgeving. Hierbij vindt de uitvoering plaats op kwalitatief goed niveau, efficiënt en met het oog voor de klant. Extra aandacht wordt hierbij gegeven aan de risicovolle (bedrijfs)activiteiten in het kader van het toezicht op risicobedrijven en de vergunningverlening bij complexe bedrijven.
Beleidsvoornemens
Bij uitvoering van de taken gelden, naast wettelijke voorschriften, de beleids- en/of toetsingskaders die worden ingebracht door de deelnemers. Er wordt gestreefd naar zoveel mogelijk harmonisering van deze beleidskaders om éénduidige werkafspraken te kunnen maken. Een voorbeeld hiervan is het opstellen van een regionaal VTH-beleid. De ODRN bereidt zich voor op de komst van de Omgevingswet.
Er loopt een discussie over de cultuurverandering bij de ODRN naar de ‘Ja, mits’ houding. Deze verandering sluit ook aan bij de transitie die de komende Omgevingswet van ons vraagt.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-2.092
-2.026
-2.026
-2.006
-1.941
-1.941
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
10,17%
11,65%
11,17%
11,12%
10,93%
10,93%
Resultaat verbonden partij
483
Omvang eigen vermogen verbonden partij
494
458
458
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
6.929
4.005
3934
Toelichting
Cijfers zijn afkomstig van Jaarstukken 2020 en Begroting 2022 ODRN.
Ontwikkelingen
- Implementatie Omgevingswet
- Implementatie Wet kwaliteitsborging bouwen (Wkb)
- Verbeterplan ODRN. De ODRN heeft een ontwikkelplan opgesteld aan de hand van 3 ontwikkellijnen: 1. Zakelijkheid, 2. Gezamenlijkheid en 3. Nieuwe ontwikkelingen.Risico's
Het totaal van de risico’s bedraagt € 1.225.000. Omdat niet alle risico’s zich tegelijkertijd zullen voordoen passen we een dempingsfactor toe van 0,61. Dit geeft een benodigd weerstandsvermogen van € 735.000. De weerstandsratio ultimo 2020 bedraagt (eigen vermogen ultimo 2020 / benodigd weerstandvermogen = € 494.111 / € 735.000) = 0,67. Dit is niet voldoende. Berg en Dal dient in zijn begroting daarom rekening te houden met een risicobedrag van € 28.532.
- Verbonden partijen Veiligheidsregio Gelderland Zuid
Veiligheidsregio Gelderland Zuid
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
M. Slinkman
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid Algemeen bestuur
Deelnemers
Berg en Dal, Beuningen, Buren, Culemborg, Druten, Heumen, Maasdriel, Neder-Betuwe, Nijmegen, Tiel, West-Betuwe, West Maas en Waal, Wijchen en Zaltbommel.
Openbaar en gemeentelijk belang
De VRGZ behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van hulpverlening en veiligheid.
Visie
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid opereert in een samenleving die zich kenmerkt door snelle technologische en infrastructurele ontwikkelingen, een toenemende invloed van de media, individualisering, economische en demografische veranderingen en groter wordende veiligheidsrisico's. De veiligheidsregio signaleert deze maatschappelijke ontwikkelingen, speelt hier alert en proactief op in en stemt haar beleid en taakuitvoering hierop af.
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid zorgt voor een snelle en goede geneeskundige hulpverlening en brandweerzorg aan de inwoners van de regio.
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is leidend op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing. Zij neemt initiatief en zorgt voor coördinatie tussen gemeenten en alle betrokken organisaties op dit gebied. Zij levert meerwaarde door kwalitatief goede producten, bindend vermogen, betrouwbaarheid en een open communicatie.
Door opleiding, oefening en training, maar ook door het vergroten van het lerend vermogen en professionalisering van de informatievoorziening, zorgt de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid voor een optimale voorbereiding op grootschalige incidenten, rampen en crises.
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is een expert in het inschatten van veiligheidsrisico's en het voorkomen van onveilige situaties. Deze rol vervult zij via een krachtig netwerk, een proactieve en alerte houding en gevraagde en ongevraagde adviezen van hoogwaardig niveau.
Een focus op vernieuwen, verbeteren en professionele ontwikkeling maakt de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid tot een vanzelfsprekende en leidende partner in veiligheid.
Beleidsvoornemens
Het regionaal risicoprofiel is een inventarisatie en analyse van de in onze veiligheidsregio aanwezige risico’s, inclusief relevante risico’s uit aangrenzende gebieden. Het regionaal risicoprofiel is ook een instrument om inspanningen van gemeenten, crisispartners en regio’s op elkaar af te stemmen om juiste beleidskeuzes te kunnen maken. Het regionaal risicoprofiel vormt de basis voor het door de veiligheidsregio, op grond van de Wet veiligheidsregio’s (Wvr), vastgestelde regionaal beleidsplan.
Het beleidsplan vormt het strategische beleidskader voor de veiligheidsregio en beschrijft de koers voor de komende vier jaar. Tevens is het conceptplan door de veiligheidsregio voorgelegd aan de diverse crisispartners en afgestemd met de aangrenzende veiligheidsregio’s.Bedragen x € 1.000
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-2.254
-2.389
-2.389
-2.372
-2.372
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
5,76%
5,77%
5,77%
5,77%
5,77%
Resultaat verbonden partij
3.722
0
0
0
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
7.007
2.885
2.835
2835
2.835
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
68.824
68.427
68258
67164
65778
Toelichting
Cijfers zijn afkomstig van de Jaarstukken 2020 VRGZ en de Programmabegroting 2021 en meerjarenraming 2022-2024.
Ontwikkelingen
Het regionaal risicoprofiel is een inventarisatie en analyse van de in onze veiligheidsregio aanwezige risico’s, inclusief relevante risico’s uit aangrenzende gebieden. Het regionaal risicoprofiel is geheel geactualiseerd en vormt de basis voor het door de veiligheidsregio, op grond van de Wet veiligheidsregio’s (Wvr), vastgestelde regionaal beleidsplan.
Het beleidsplan vormt het strategische beleidskader voor de veiligheidsregio en beschrijft de koers voor de komende vier jaar.
Accenten in regionaal beleidsplan 2020-2023- Samenwerking en afstemming.
- Risicogericht werken.
- Een weerbare samenleving.
- Een toekomstbestendige veiligheidsregio.
- Risico’s met extra focus. Deze zijn: gevolgen cyberrisico’s, gevolgen criminaliteit voor fysieke leefomgeving/ fysieke veiligheid, gevolgen extreem weer, gevolgen energietransitie.
Risico's
De algemene reserves C&R (Crisisbeheersing en Rampenplan) is onvoldoende op peil om daarmee de gewogen risico's volledig af te dekken. In het uiterste geval staan gemeenten garant voor het restant. Voor ons betekent dit theoretisch een risico van maximaal € 83.556. Dit is op basis van de begroting 2022 van de VRGZ.
- Verbonden partijen Euregio (Rhein-Waal)
Euregio (Rhein-Waal)
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Kleve
Verantwoordelijke portefeuille
M. Slinkman
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid Euregioraad
Deelnemers
Duitse en Nederlandse gemeenten, regionale overheden
Openbaar en gemeentelijk belang
Stimuleren van de grensoverschrijdende samenwerking in het Nederlands-Duits grensgebied.
Visie
De Euregio Rijn-Waal geldt als pleitbezorger voor de gehele grensregio. Wij zetten ons bij Nederlandse, Duitse en Europese instellingen en organen in voor de belangen van de grensregio, om de grensoverschrijdende toegankelijkheid duurzaam te verbeteren. De belangenbehartiging vindt plaats op alle maatschappelijk relevante gebieden, van economie en infrastructuur tot onderwijs en cultuur.
Daarnaast biedt de Euregio Rijn-Waal ook een platform voor diverse doelgroepen in de regio. Enkele voorbeelden zijn het Euregionale Forum voor Grensoverschrijdende Gezondheidszorg en de Ronde Tafel Openbare Orde en Veiligheid. Ook faciliteert de Euregio Rijn-Waal desgewenst grensoverschrijdende ad-hoc werkgroepen rondom diverse actuele thema's.Beleidsvoornemens
De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam, waarbij circa 55 gemeenten en regionale overheden zijn aangesloten. De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking te verbeteren en te intensiveren. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten.
De Euregio Rijn-Waal wil zich nog duidelijker positioneren en onderscheiden als expert op het gebied van grensoverschrijdende samenwerking. De Euregio Rijn-Waal is vertegenwoordigd in vele netwerken aan beide zijden van de grens en heeft veel expertise in huis om grensoverschrijdende vragen te kunnen beantwoorden. De Euregio Rijn-Waal is niet alleen expert op het gebied van het Europese subsidieprogramma's als INTERREG en Eures, maar is ook het aanspreekpunt voor haar inwoners als het gaat om grensoverschrijdend wonen en werken. De Euregio Rijn-Waal faciliteert actief de netwerken op het gebied van onder andere intergemeentelijke samenwerking, gezondheidszorg en openbare orde en veiligheid. Met haar brede kennis wil de Euregio Rijn-Waal haar leden en stakeholders motiveren grensoverschrijdend actief te worden.
Meer beleidsvoornemens zijn te vinden in de Strategische Agenda Euregio 2025+.Bedragen x € 1.000
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-8
-8
-8
-8
-8
-8
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
Resultaat verbonden partij
0
112
Omvang eigen vermogen verbonden partij
1.460
1.762
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
2.453
3.395
Toelichting
Wij betalen een jaarlijkse bijdrage aan de Euregio.
Ontwikkelingen
In november 2020 heeft de Euregioraad de Strategische Agenda 2025+ vastgesteld. Deze Agenda zal de komende jaren de leidraad vormen voor de activiteiten van de Euregio.
In 2022 zal een nieuw Euregionaal Mobiliteitsplan worden vastgesteld.Risico's
Risico's van enige omvang zijn niet te verwachten. De Euregio heeft een stabiele en solide financiële positie.
- Verbonden partijen Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem Nijmegen
Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem Nijmegen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
M. Slinkman
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid Algemeen Bestuur
Deelnemers
18 gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
Betreft nieuwe samenwerking die sinds 1 januari 2021 operationeel is onder de naam Groene Metropoolregio. In 2019 is geconstateerd dat de lichte vorm van samenwerking in het oude GO Arnhem Nijmegen City Region de ambities onvoldoende heeft kunnen waarmaken. In 2020 is er een nieuwe visie op de regio opgesteld, welke in 2021 is aangevuld met een nieuwe agenda met 5 grote maatschappelijke opgaven. Aan de regeling wordt deelgenomen door dezelfde 18 gemeenten als onder het oude GO.
Doel van de versterking zijn het vergroten van slagkracht, het laten horen van een steviger stem in Arnhem (Provincie), Den Haag (Rijk), Brussel (Europa) en Düsseldorf, en het vergroten van de bestuurlijke transparantie. Gekozen is voor een stevigere vorm van samenwerking (Openbaar lichaam met een regiobureau), en een opgave gerichte manier van werken om zo de benodigde integraliteit en slagkracht te organiseren.
De oude samenwerking is in 2021 geliquideerd.Visie
De regionale agenda Arnhem-Nijmegen 2022 hangt sterk samen met de visie Groene Metropoolregio. De visie beschrijft de uitdagingen waar we als 18 regiogemeenten afzonderlijk en als regio gezamenlijk voor staan. Vanuit de ambitie van kwalitatieve groei zijn in de regionale agenda deze gemeentelijke uitdagingen gegroepeerd in een vijftal opgaven, die onderling met elkaar samenhangen en de basis vormen voor een krachtenbundeling van gemeenten door samenwerking.
De vijf opgaven zijn:
- De Productieve regio
- De Verbonden regio
- De Circulaire regio
- De Ontspannen regio
- De Groene groeiregioBeleidsvoornemens
Zie regionale Visie en regionale Agenda.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
0
-65
-65
-65
-65
-65
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
0
Resultaat verbonden partij
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
0
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
6467
Toelichting
De Groene Metropoolregio Arnhem Nijmegen is met ingang van 2021 gestart. Om deze reden zijn er beperkte gegevens beschikbaar.
Ontwikkelingen
Ontwikkelingen worden meegenomen in de jaarlijkse actualisatieronde van de regionale opgaven.
Risico's
• Meedoen aan de opgaven is niet verplicht. Hierdoor kan er in theorie een ‘lappendeken’ ontstaan van gemeenten die wel en niet aan een bepaalde opgave meedoen. Vraag is of je dan als regio wel voldoende als eenheid kan opereren, zowel naar binnen als naar buiten. Jaarlijks nemen de 18 raden daarover een besluit.
• Voor 2022 lijkt het er overigens op dat er door de meeste gemeenten aan alle opgaven zal worden deelgenomen. Alleen aan de randen van het gebied zijn er enkele gemeenten die niet aan alle opgaven deelnemen, wegens oriëntatie op andere regio’s.
• Voor de jaren daarna moet er blijvend aan draagvlak worden gewerkt.
• De nieuwe samenwerking vraagt een flink financieel commitment van gemeenten. Hier staat tegenover dat grote maatschappelijke opgaven met meer slagkracht kunnen worden aangepakt en hiervoor meer bijdragen uit Arnhem, Den Haag en Brussel kunnen worden binnengehaald. Gezien de extra financiële inzet moeten we daarom scherp blijven op de resultaten die de samenwerking voor onze inwoners oplevert.
• Niet meedoen met een opgave leidt tot verlies van invloed en zeggenschap op het terrein van deze opgave. - Verbonden partijen Modulaire Gemeenschappelijke Regeling
Modulaire Gemeenschappelijke Regeling
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren / I.v.d.Scheur / N. Verheul
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid Dagelijks Bestuur/ Lid Algemeen Bestuur
Deelnemers
Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Mook en Middelaar, Wijchen, Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
De MGR heeft drie modules: het Werkbedrijf, IRvN en de platformfunctie. Het Werkbedrijf voert voor de regiogemeenten de wettelijke re-integratie taken uit op grond van de Participatiewet. Daarnaast voert ze de wettelijke taken uit op grond van de Wet sociale werkvoorziening. De module IRvN voert een aantal ICT-taken uit voor de regiogemeenten. De platformfunctie faciliteert het gesprek tussen de gemeenten in het Rijk van Nijmegen over samenwerking.
Visie
In het koersdocument "In een goede relatie geef je elkaar de ruimte "staat een aantal principes gedefinieerd voor regionale samenwerking. Principes die tot stand zijn gekomen na een traject van ruim 2 jaar met raden en colleges:
1. Samenwerking haalt het maximale uit de uitvoering.
2. Samenwerking laat beleid een lokale aangelegenheid.
3. Samenwerking levert geen bestuurlijke drukte op.
4. Samenwerking gaat uit van ontkokering en integraliteit.Het werkbedrijf en ICT Rijk van Nijmegen staan als modules van de MGR voor de uitdaging vorm te geven aan de eerste twee principes. Het is aan de MGR om invulling te geven aan de laatste twee principes. Dit wordt onder meer gedaan door de platformfunctie, waarmee gesprekken op het niveau van het Rijk van Nijmegen over thema's die meerdere gemeenten aangaan gefaciliteerd kunnen worden. Ook de overige ondersteuning van het bestuur, breder dan alleen voor wat betreft de invulling van de platformfunctie, valt onder dit kopje. Hiermee is er aansluiting bij de praktijk, waarin dit ook geen gescheiden taken en werkzaamheden betreft.
Beleidsvoornemens
Met betrekking tot het Werkbedrijf zijn de voornemens:
· Meer arbeidsgehandicapten aan de slag.
· Dienstverlening aan statushouders.
· Invullen wettelijke verplichting beschut Werk Participatiewet.
· Verbeteren samenspel met afdelingen Inkomen en participatieconsulenten.
· De toegevoegde waarde per SW-medewerker wordt zoveel mogelijk op peil gehouden, ondanks het feit dat de inzetbaarheid van deze groep onder druk staat.
· Terugdringen van het hoge ziekteverzuim.
· Verder bouwen aan de keten van loonvormende arbeid.
· Kandidaten die zich ontwikkelen in de niet-loonvormende keten, de stap naar de loonvormende keten te laten zetten. Iemand die door bepaalde omstandigheden niet meer in staat is tot loonvormende arbeid, toe te leiden naar de lokale situatie voor een niet-loonvormende activiteit.Met betrekking tot het IRvN zijn de voornemens
· Het volgen en vertalen van technologische trends en ontwikkelingen;
· Het toepassen van de landelijke wet- en regelgeving, met name op het gebied van informatieveiligheid;
· Verdere ontwikkeling van regionale ondersteuning en samenwerking;
· Het anticiperen op arbeidsmarktontwikkeling;
· Het investeren in interne kwantitatieve en kwalitatieve personeelsopbouw.Met betrekking tot de platformfunctie zijn de voornemens:
· In samenwerking met de Agendacommissie drie regionale (raads)bijeenkomsten organiseren;
· De platformfunctie te evalueren en verbeteringen door te voeren.Bedragen x € 1.000
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-6.879
-7.129
-6.955
-6.740
-6.596
-6.282
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
8,86%
8,42%
8,53%
Resultaat verbonden partij
0
0
0
0
0
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
0
0
0
0
0
0
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
25.104
21.244
20990
20627
20323
20.104
Toelichting
Cijfers zijn afkomstg uit de begroting 2022-2025 MGR Rijk van Nijmegen
Ontwikkelingen
- Er wordt mogelijk een (sterk) aan de MGR gerelateerde detacheringsstichting opgericht met als doel om een lastige bemiddelbare categorie werkzoekenden aan structureel werk te helpen. Het kan zijn dat het oprichten van de faciliteit juridisch nu niet meer nodig is doordat 1 juli 2021 de “CAO aan de slag” ingaat. De lastig bemiddelbare kandidaten kunnen met deze CAO mogelijk in dienst worden genomen bij het Werkbedrijf waardoor de stichting niet meer nodig is. Het Werkbedrijf onderzoekt nog of dit inderdaad het geval is.
- Er vinden op dit moment evaluaties plaats van het Werkbedrijf, iRvN en de platformfunctie. Met de uitkomsten van de evaluatie wordt in 2022 aan de slag gegaan.Risico's
De risico's van het werkbedrijf zijn gekwantificeerd in de begroting van het werkbedrijf. Aangezien het werkbedrijf geen algemene reserve mag aanhouden, moet elke gemeente haar risicodeel in de begroting opnemen. De verwachtingswaarde van de risico's bedraagt € 6,605 mln. en het risico op € 2,554 mln. Ons aandeel bedraagt daarin ongeveer 11%.
- Verbonden partijen Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid algemeen bestuur
Deelnemers
18 gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
De vervoersorganisatie heeft tot doel de gezamenlijke sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer voor de deelnemers.
De sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer worden overgedragen aan de vervoersorganisatie.Visie
De BVO DRAN is een gemeenschappelijke regeling van de 18 gemeenten in de regio Arnhem en Nijmegen. De BVO DRAN koopt voor de gemeenten het doelgroepenvervoer in (Wmo-, leerlingen-, dagbestedings- en Jeugdwetvervoer) en ziet toe op de uitvoering ervan.
Beleidsvoornemens
De achttien gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen en de provincie Gelderland werken samen aan het regionale doelgroepenvervoer. Doelgroepenvervoer is vervoer voor inwoners die geen of niet altijd gebruik kunnen maken van regulier openbaar vervoer. De samenwerkende gemeenten hebben hiervoor de Vervoersorganisatie Regio Arnhem Nijmegen opgericht.
De vervoersorganisatie brengt de belangen van de gemeenten samen op het gebied van aanvullend vervoer. Samen werken de gemeenten aan het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken vervoersysteem. Dit vervoer rijdt per 1 september 2016 onder de naam Avan. Het houdt rekening met de mogelijkheden van de reizigers en hun sociale netwerk. En het bedient ook het buitengebied en de kleine kernen, met optimale aansluiting op het reguliere openbaar vervoer. In de vervoersorganisatie sturen en beheersen de gemeenten samen de uitvoering en ondersteunende processen voor dit aanvullend openbaar vervoer.Bedragen x € 1.000
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-769
-826
-934
-1.050
1.177
1.287
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
4,7%
3,5%
3,7%
3,8%
3,8%
3,9%
Resultaat verbonden partij
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
Toelichting
De cijfers zijn afkomstig uit de MJP 2021-2025 van het BVO DRAN en de Jaarrekening 2020.
Ontwikkelingen
Per 1 juni 2020 zijn er nieuwe contracten afgesloten met vervoerders en zijn we overgestapt naar een callcentermodel in plaats van een regiemodel. Dit houdt onder meer in dat de BVO DRAN nu zelf managementrapportages opstelt en monitoringsinstrumenten gaat ontwikkelen. Doel hiervan is meer inzicht verkrijgen in vervoersbehoefte en oneigenlijk gebruik van de vervoerspas tegengaan. Verder wordt de planning van het vervoer meer aan de vervoersbedrijven over gelaten.
In december 2020 is er een rapportage opgeleverd van een marktonderzoek. Hieruit zijn een aantal mogelijke maatregelen naar voren gekomen om de kosten te beheersen. Deze zijn in de thema-avond van 23 maart 2021 met uw raad gedeeld. Zo gaat de vervoersorganisatie onder andere aan de slag met het terugdringen van loosmeldingen.Zowel 2020 als 2021 zijn vanwege de coronacrisis atypische jaren geweest. Daar hebben zowel de vervoersorganisatie als onze eigen uitvoering de gevolgen van ondervonden. Vooralsnog is er sprake van een overschot op het vraagafhankelijke doelgroepenvervoer. Daarom zullen wij pas later in het jaar bij uw raad terugkomen met eventuele vervolgmaatregelen.
Risico's
De inrichting van het vervoer is gebaseerd op een "open einde" systematiek. Dit betekent dat de kosten oplopen wanneer een gemeente meer inbrengt of dat er in een periode meer ritten hebben plaatsgevonden dan begroot. Dit brengt een financieel risico met zich mee. Zodoende moet er periodiek inzicht zijn in het volume van het aantal ritten en moeten de gevolgen van verwachte toenames van ritten tijdig worden gecommuniceerd met de gemeente. Op dit moment is het nog niet mogelijk aan het risico een concreet bedrag te koppelen.
Door de coronacrisis zijn er in 2020 veel minder ritten uitgevoerd dan gepland. Om de sector overeind te houden is afgesproken dat toch 80% van de begrote kosten worden uitgekeerd. Dit loopt in 2021 door. De ontwikkelingen rondom de pandemie maken het zeer lastig om prognoses te doen voor de uitgaven in 2021 en 2022. We zien wel dat halverwege 2021 het vraagafhankelijk vervoer weer op 80% van de capaciteit zit, en het route gebonden vervoer op 100% (prognose juli 2021).
- Verbonden partijen Instituut Bijzonder Onderzoek
Instituut Bijzonder Onderzoek
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Wijchen
Verantwoordelijke portefeuille
I. v.d. Scheur
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde gemeente
Deelnemers
Wijchen, Beuningen, Druten, Heumen en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
Opsporing van oneigenlijk gebruik van uitkeringsgelden.
Visie
Behartiging van de gemeenschappelijke belangen op het gebied van de naleving van sociale zekerheidswetgeving. Dit betreft de naleving van de onderhoudsplicht en terugvordering van teveel ontvangen uitkering door (voormalige) uitkeringsgerechtigden, onderhoudsplichtigen en partners van (voormalig) uitkeringsgerechtigden. Een onderzoek tot bijzondere controle op de naleving vindt plaats na een daartoe strekkende opdracht van de deelnemende gemeente aan het Instituut Bijzonder Onderzoek. Het IBO wordt in stand gehouden door de gemeenschappelijke Regeling tussen de gemeente Berg en Dal, Beuningen, Druten, Heumen en Wijchen. De gemeente Wijchen fungeert als centrumgemeente.
Beleidsvoornemens
Geen gegevens bekend
Bedragen x € 1.000
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-81
-82
-83
-85
-86
-86
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
21,6%
22,7%
22,7%
22,7%
22,7%
22,7%
Resultaat verbonden partij
0
0
0
0
0
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
0
0
0
0
0
0
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
62
69
0
0
0
0
Toelichting
De deelnemende gemeenten dragen bij in het begrotingstekort.
De bijdrage wordt berekend op basis van het aantal inwoners per 1 januari van het betreffende jaar en het aantal afgewikkelde opdrachten.
Het IBO brengt éénmaal per jaar een voorschot in rekening bij de deelnemende gemeenten. Het IBO kan hierdoor aan haar betalingsverplichtingen voldoen. Als er onvoldoende geld mocht zijn, schiet de gemeente Wijchen voor.Ontwikkelingen
In beginsel gaan wij uit van vertrouwen in onze inwoners. Maar soms is er sprake van misbruik en dat willen we aanpakken. Dit is belangrijk om draagvlak voor uitkeringen te behouden.
Risico's
In de begroting 2021 is rekening gehouden met een aantal onderzoeken door de sociale recherche. De kans bestaat dat meer onderzoeken plaatsvinden dan geraamd. Het risico schatten we in op 25% van € 90.000.
- Verbonden partijen Munitax Gemeentelijk belastingkantoor
Munitax Gemeentelijk belastingkantoor
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Beuningen
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde gemeente
Deelnemers
Beuningen, Heumen, Wijchen, Druten en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
Munitax is de uitvoeringsorganisatie van vijf regiogemeenten op het gebied van belastingen. Deze organisatie is ondergebracht bij de centrumgemeente Beuningen, op basis van de wet Gemeenschappelijke Regelingen.
De taken van Munitax zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling en bestaan uit:
a. de heffing en invordering van belastingen;
b. de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ);
c. het administreren van de relevante vastgoedgegevens;
d. het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en aan derden.Visie
Munitax staat voor kwaliteit en efficiënt werken. Dit merken de deelnemende gemeenten en hun inwoners. We zijn continu bezig met het optimaliseren van onze dienstverlening. Verbetering van (interne) processen, digitalisering en het uitbreiden en delen van onze kennis zijn daarbij essentieel. We zijn transparant naar de inwoners, bedrijven en deelnemende gemeenten. Informeel contact is daarbij erg belangrijk voor ons. Daarom moedigen we persoonlijk, telefonisch contact aan. Want een eenvoudig telefoontje met een van onze specialisten kan veel verhelderen.
Beleidsvoornemens
Geen gegevens bekend.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-668
-659
-665
-663
-615
-628
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
23,80%
24,13%
23,84%
23,82%
23,77%
24,13%
Resultaat verbonden partij
-365
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
0
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
0
Toelichting
De deelnemende gemeenten dragen ieder voor hun aandeel bij in de kosten van de gemeenschappelijke regeling.
Cijfers zijn afkomstig uit de begroting 2022 en meerjarenraming 2023-2025 van Munitax.Ontwikkelingen
We verwachten een stijging van de kosten voor bezwaar en beroep. Dit is het gevolg van de toename van het aantal bezwaarschriften tegen de WOZ-beschikkingen. Er is zowel een toename van het aantal geschriften (bezwaarschriften en beroepschriften) als een toename van het aandeel bezwaren dat is ingediend door no cure no pay bureaus (ncnp). Dit is een landelijke trend. Alhoewel er alleen bij gegrond verklaarde bezwaren proceskosten worden uitbetaald, zorgt de stijging van het aantal bezwaren door ncnp-bureaus ervoor dat de uit te betalen proceskosten ook zullen stijgen. Daarom is een bedrag van circa € 60.000 als extra lasten opgenomen.
Sinds 2017 is er een verdubbeling van het aantal bezwaarschriften. Hier was de organisatie van Munitax niet op berekend. Uw raad heeft op 28 januari 2021 ingestemd met voorstel voor een uitbreiding van ons aandeel in de kosten van Munitax van € 70.000 voor 2021. Dit was nodig vanwege de extra capaciteit die nodig is op de functies van juridisch medewerker, WOZ-medewerker en op de functie van taxateur. Munitax verwacht deze uitbreiding ook in 2022 en 2023 nodig te hebben. Deze kosten zijn in de begroting meegenomen.
Vanaf 2022 wordt de waardering op basis van oppervlakte verplicht. Munitax verwacht dat de eerste taxatie op basis van gebruiksoppervlakte meer tijd gaat vergen.
Door Munitax is dit jaar voor het eerst met een kaderbrief gewerkt. In de kaderbrief 2022-2025 is onderzocht welke mogelijkheden er zijn om naast de taakstelling uit de BRN nog extra bezuinigingen te realiseren. De conclusie van dit onderzoek is dat verdere bezuinigingen op dit moment niet haalbaar zijn.
Risico's
Risico van uitzetting van kosten door het stijgend aantal bezwaarschriften en het aandeel van de ncnp-bureaus. Deze ncnp-bezwaren zorgen niet alleen voor een toename van de proceskostenvergoeding maar zorgen ook voor meer kosten doordat deze drie keer zoveel tijd kosten dan een particulier bezwaar.
Munitax ziet ook risico’s bij de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen in verband met de Coronacrisis.
- Verbonden partijen Gemeentelijke GezondheidsDienst Gelderland Zuid
Gemeentelijke GezondheidsDienst Gelderland Zuid
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
I. v.d.Scheur
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid dagelijks en algemeen bestuur
Deelnemers
14 gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
De GGD voert de wettelijke taken uit de Wet Publieke Gezondheid en Jeugdwet uit. Daarnaast voert de GGD-Gelderland Zuid ook andere taken uit bijvoorbeeld op het gebied van maatschappelijke opvang.
Visie
De kracht en kennis van de GGD ligt in het vormgeven van collectieve en individuele preventie, signalering en behandeling. Zo werkt het team Gezond Leven van de GGD samen met gemeenten aan het verbeteren van de gezondheid van mensen in de gemeenten in onze regio. De ambitie is om sociaaleconomische gezondheidsverschillen te verkleinen en de zelfredzaamheid van burgers te vergroten. Dit doen we door te stimuleren dat de gezonde keuze ook de makkelijkere keuze wordt.
Beleidsvoornemens
o Uitvoering van de Meerjarenstrategie 2020-2023. De belangrijkste thema’s hierin zijn:
o Gemeenten en onze inwoners adviseren over preventie en verbinden van collectieve preventie met persoonsgerichte zorg;
o Investeren in de verbinding tussen zorg en veiligheid;
o Inzetten op de gezondheidsbescherming binnen het sociale en fysieke domein;
o Data en informatie gestuurd werken.Bedragen x € 1.000
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-1.624
-1.469
-1.783
-1.783
-1.783
-1.783
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
5,55%
6,02%
5,64%
5,64%
5,64%
5,64%
Resultaat verbonden partij
760
0
0
0
0
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
24.931
1.931
1.872
1872
1.872
1.872
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
24.931
22.249
26716
27452
26504
25.694
Toelichting
Cijfers zijn afkomstig van de jaarstukken GGD GZ en de Programmabegroting 2022 GGD GZ.
Ontwikkelingen
Terugdringen Jeugdzorggebruik door inzet GGD
Het Algemeen Bestuur van de GGD heeft in september 2020 de GGD verzocht om samen met de gemeenten een (implementatie)plan te ontwikkelen om een bijdrage te leveren aan het terugdringen van het hoge jeugdzorggebruik. Hiervoor wordt in 2021 de wensen/behoeften van gemeenten en partners opgehaald.Veilig Thuis
Het aantal meldingen en adviezen bij Veilig Thuis stijgt nog steeds. Inwoners en professionals signaleren eerder gezinnen waarin sprake is van onveiligheid. Dit is positief. Deze stijging leidt tot een verhoging van het werk en de werkdruk. Het lukt Veilig Thuis (nog) niet de wettelijke termijnen te halen voor de eerste veiligheidsbeoordeling en de vervolgdiensten. De spoedzaken worden tijdig opgepakt en wachtlijstbeheer wordt ingezet. Maar instroom blijft moeilijk in te schatten. Dat betekent dat we ook voor de toekomst rekening moeten houden met groei van het aantal meldingen en adviezen. Deze groei is tevens een risico, zowel inhoudelijk (waaronder wachtlijsten) als financieelUitbreiding Rijksvaccinatieprogramma
De Rijksvaccinatie wordt in 2022 uitgebreid met het HPV-vaccin voor jongens. Nu is dit vaccin alleen beschikbaar voor meisjes van 12/13 jaar. Het vaccin beschermt hen tegen baarmoederhals-, penis-, anus-, mond-, en keelkanker. De Staatssecretaris van Volksgezondheid heeft ook besloten om kwetsbare kinderen een vaccinatie aan te bieden tegen het rotavirus. Het gaat om kinderen die bijvoorbeeld te vroeg zijn geboren of een laag geboortegewicht hebben. Zij hebben een grotere kans dat een infectie met het rotavirus ernstig verloopt. De ingangsdatum is nog onbekend.Risico's
De bijdrage aan de GGD staat onder druk door de taakstellende bezuiniging van 3% en de algemene reserve al enige tijd minder dan haar norm bedraagt. Daarnaast bestaat de kans dat de instroom bij Veilig Thuis toeneemt.
Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partijen Dar N.V.
Dar N.V.
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
N. Verheul
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Algemene vergadering aandeelhouders
Deelnemers
Berg en Dal, Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Wijchen en Mook en Middelaar (vanaf 2021)
Openbaar en gemeentelijk belang
Inzameling en verwerking van afval in de regio Nijmegen en onderdelen van het beheer van de openbare ruimte.
Visie
Samen met andere regiogemeenten is er nu een intensieve samenwerking op het gebied van afvalbeheer en beheer openbare ruimte. Het is de bedoeling de komende jaren het afvalbeheer en beheer openbare ruimte verder te verduurzamen en schaalvoordelen te realiseren.
Beleidsvoornemens
De bekende slogan is: “Dar, en ‘t is weer fris!” Fris is de kernboodschap van de visie, `Dar houdt de regio fris´. Fris is immers ambitieus en zegt meer dan ‘schoon’. Wij vinden die bredere visie noodzakelijk. Fris staat ook voor duurzaam ondernemen. Het staat voor intensieve betrokkenheid van medewerkers, partners en burgers bij alles dat wij doen. Fris betekent dat de regio uitstekende dienstverlening krijgt en dat iedereen begrijpt hoe hij of zij daar een directe rol in speelt. Fris betekent niets minder dan op weg zijn naar de schoonste regio van Nederland.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
67
58
58
63
63
63
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
6.234 (aandelen 5,57%)
Resultaat verbonden partij
628
1.147
Omvang eigen vermogen verbonden partij
13.951
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
11.458
Toelichting
Bedragen zijn afkomstig uit Financieel jaarverslag DAR NV 2020 en de begroting 2022 Berg en Dal
Ontwikkelingen
De DAR stelt zich tot doel met alle gemeenten minimaal de landelijk wettelijke doelstellingen te realiseren op het gebied van afvalscheiding en recycling. Met ingang van 2021 is de innovatieve verwerkingsinstallatie bij ARN uitvoerig getest en opgeschaald. Dit moet bijdragen aan een groter percentage hergebruik van afval in de nabije toekomst zodat de nodige milieuwinst wordt behaald.
Risico's
Er zijn geen wijzigingen in de bestaande (financierings)risico’s.
- Verbonden partijen Vitens N.V.
Vitens N.V.
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Arnhem
Verantwoordelijke portefeuille
S.Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde in Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Deelnemers
Gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens
Openbaar en gemeentelijk belang
Het voorzien in schoon en veilig drinkwater.
Visie
Vitens wil water voor mensen laten werken. Door te zorgen voor een voortreffelijke dienstverlening, handige producten en diensten en betrouwbare informatieverstrekking. Daarom zoekt Vitens voortdurend naar verbeteringen. Waar iedereen zijn voordeel mee kan doen. De klant, het milieu, de economie en de maatschappij. Daarom gaat Vitens de dialoog aan over de rol van drinkwater, over thema’s als duurzaamheid en innovatie, zowel nationaal als internationaal.
Waardevol water voor nu en in de toekomst. Dat is hun missie.
Vitens zorgt ervoor dat er 24/7 betrouwbaar water uit de kraan komt en voor goede service daaromheen. Daarnaast zet Vitens zich ook actief in om onze kostbare drinkwaterbronnen te beschermen.
Beleidsvoornemens
Vitens streeft ernaar dat haar klanten kunnen vertrouwen op de leveringszekerheid van drinkwater, een optimale kwaliteit en een zo laag mogelijke prijs. Deze continuïteitsdoelstelling is de brede en solide basis van ons bedrijf en daar doen we geen concessies aan. Om voldoende drinkwater van topkwaliteit te leveren, zijn we afhankelijk van een robuust toekomstbestendig zoetwatersysteem. Alleen op die manier kunnen wij als drinkwaterbedrijf beschikken over voldoende schone grondwaterbronnen. Dit kunnen we niet alleen. Door de verwachte toename van weersextremen door klimaatverandering en de grote infrastructurele veranderingen die de energietransitie met zich meebrengt, is het besef gegroeid dat het zoetwatersysteem in Nederland een gedeelde verantwoordelijkheid is van alle gebruikers.
Zowel drinkwaterbedrijven, waterschappen, natuurorganisaties, provincies als de landbouw moeten de handen ineenslaan voor een duurzaam watersysteem. Dit betekent dat we de grote zoetwatervoorzieningen zo goed mogelijk vast moeten houden en dat we verstandiger met ons zoete water om moeten gaan. Denk hierbij aan maatregelen waarbij we zowel het water bewaren en beschermen, als maatregelen waarbij bedrijven en consumenten besparen op het gebruik van water. We willen naar een watersysteem waar de landbouw zijn voordeel mee doet, de continuïteit van het drinkwater gegarandeerd is én waar de natuur overeind van blijft staan.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
29
0
29
29
29
29
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
Resultaat verbonden partij
52.100
24.900
12400
20800
Omvang eigen vermogen verbonden partij
557.100
580.600
592.300
623100
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
1.340.100
1.445.000
1555500
1658000
Toelichting
Cijfers zijn afkomstig van Financieel jaarplan 2021-2023 Vitens. Voor de jaren 2024 en 2025 is geen prognose afgegeven.
Ontwikkelingen
Het financieel jaarplan 2019-2021 liet al op meerdere onderdelen een trendbreuk zien ten opzichte van voorgaande jaren. Het jaarplan 2020-2022 laat een verdere trendbreuk zien ten opzichte van 2019.
Het investeringsplan 2020-2029 laat een structurele verhoging zien. De bruto investeringen stijgen naar een niveau van € 170 - € 180 miljoen (netto € 138 - € 160 miljoen).
Op de langere termijn verwacht Vitens het hogere investeringsniveau nodig te hebben om aan de drinkwatervraag te kunnen blijven voldoen, de effecten van klimaatverandering op te kunnen vangen en te voldoen aan wet- en regelgeving. Deze ontwikkeling heeft zijn weerslag op het balanstotaal (toename), rentedragende schulden (toename aan te trekken financiering), solvabiliteit en het uit te keren dividend. Deze ontwikkelingen zijn meegenomen in de herziening van het financieel beleid zoals in het voorjaar van 2019 door de AvA is goedgekeurd.Risico's
Grondwaterbeschermingsgebied Heumensoord: Verplaatsing van het grondwaterbeschermingsgebied Heumensoord. In de afgelopen jaren hebben wij als gemeente vanwege de wateroverlast in Heilig Landstichting ruim honderd infiltratiekolken gerealiseerd. De verschuiving van het grondwaterbeschermingsgebied zou – afhankelijk van de te kiezen variant - betekenen dat hemelwater niet meer in de bodem geïnfiltreerd mag worden. In een worst–case scenario zou dit betekenen dat al deze infiltratiekolken verwijderd moeten worden, alle investeringen van de afgelopen jaren teniet worden gedaan en dat er een andere oplossing gevonden moet worden om wateroverlast te beperken. Andere gemeenten gaan ook bekijken wat de impact voor hen is.
Tot op heden is er geen definitief besluit genomen met welke variant wordt verder gegaan. Het project heeft intern bij Vitens enige tijd stilgelegen. Binnenkort vindt er, als onderdeel van de herstart van dit project door Vitens weer overleg plaats tussen de gemeenten en Vitens. Wij zullen nauw betrokken worden en blijven in dit project aangezien er potentieel grote consequenties voor ons zijn. Zodra meer bekend is over de consequenties zal dit uiteraard zo snel mogelijk worden gemeld.www.droogteschade.nl: Agrariërs zijn gefrustreerd over snelheid en omvang bepaling van droogteschade. Gesprekken leiden in hun optiek niet tot gewenst resultaat en daarom is Redbreast (organisatie die middels ‘no cure no pay’ rechtbank- en arbitrageprocedures financiert) middels een zeer intensieve wervingscampagne www.droogteschade.nl , individuele agrariërs aan het binden om een grote rechtszaak aan te gaan spannen.
Bestuurlijke overeenkomst Nitraat: In het jaarplan is een bedrag voor 2020 begroot van € 358k t.b.v. acties die uit de uitvoeringsplannen ontstaan. Echter is door Vitens een impliciete toestemming gedaan tot een bedrag van ruim € 570k per jaar bij te dragen.
Grondwaterbeschermingsgebieden (GWBG) Gelderland: De herziening van de GWBG-een in Gelderland kan ertoe leiden dat bedrijven binnen een GWBG komen te liggen. Gevolg zijn maatregelen om winningen te beschermen, wat grote financiële consequenties met zich mee kan brengen. Onduidelijk is wat de effecten zijn van de aanpassingen van het GWBG dus het is onduidelijk of, hoe groot en wanneer het risico zich voordoet. De eventuele kosten zullen verdeeld over de tijd ontstaan. Op dit moment betreffen het ruwe ramingen.
Programma aanpak stikstof (PAS): Op dit moment worden meerdere vergunningstrajecten stilgelegd, niet opgestart of vergunningen ingetrokken. Dit heeft grote impact op de doorlooptijd en daarmee ook op de continuïteit. Daarnaast zal dit ook resulteren in uitloop en dus hogere investeringskosten van projecten.
Vrijval verlof: Hogere vrijval van verlofvoorziening doordat meer medewerkers voorafgaand aan pensioen verlof opnemen.
Verzekeringen: Uitvraag bij verzekeraars laten zien dat de premies aankomende jaren significant kunnen stijgen (circa 30% -70%).
- Verbonden partijen Milieusamenwerking Afvalverwerking Regio Nijmegen
Milieusamenwerking Afvalverwerking Regio Nijmegen
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
N. Verheul
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Dagelijks Bestuur & Algemeen Bestuur
Deelnemers
8 gemeenten in de regio Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
De MARN (Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen) is een samenwerking tussen de gemeenten Berg en Dal, Beuningen, Druten, Heumen, Mook en Middelaar, Nijmegen en Wijchen (en tot 1-1-2022 West Maas en Waal). Deze samenwerking richt zich op het brede terrein van milieu. Door de regionalisering van de Dar en de komst van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) is het (regionale) belang van MARN op het gebied van projecten voor afval en milieu afgenomen.
MARN heeft als gemeenschappelijke regeling nog wel een belangrijke rol om namens de regiogemeenten het aandeelhouderschap in de ARN te behartigen.Visie
De MARN ondersteunt de deelnemende gemeenten bij de bescherming van het milieu op de onderwerpen afval, bodem, externe veiligheid, klimaat en energie.
Beleidsvoornemens
MARN heeft zelfstandig geen beleidsvoornemens. In ieder geval geeft MARN uitvoering aan het aandeelhouderschap van ARN BV. Daarnaast faciliteert MARN naar wens samenwerking tussen de regiogemeenten op de verschillende beleidsterreinen.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
59
58
56
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
10,21%
10,21%
10,21%
Resultaat verbonden partij
134
0
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
9.860
9.373
10.484
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
1.788
1.657
1563
Toelichting
Cijfers zijn afkomstig van de jaarrekening 2020 en de begroting 2022 MARN.
Ontwikkelingen
Gemeente West Maas en Waal treedt uit de gemeenschappelijke regeling per 1 januari 2022.
Risico's
De risico’s van de MARN zijn beperkt. Het Algemeen Bestuur heeft in de notitie Weerstandsvermogen bepaald dat voor de afdekking van de risico’s de begrotingspost Onvoorzien a €10.000 voldoende is.
Er dient echter wel onderkend te worden dat er bij ongewijzigd beleid op korte termijn een liquiditeitstekort zal optreden. Doordat de rente-inkomsten ieder jaar afnemen en de component aflossing jaarlijks wordt uitgekeerd aan de gemeente, worden de netto inkomsten ieder jaar lager. De kosten zullen naar verwachting niet afnemen, waardoor er in 2023 een negatief banksaldo zal ontstaan. Ook zal het resultaat vanaf 2027 negatief zijn. In de begroting zullen enkele scenario’s uitgedacht en gepresenteerd worden, om dit risico te beheersen.
Indien de Algemene reserve onvoldoende is om in een bepaald jaar tekorten op te vangen, die voortvloeien uit de rekening en er geen andere dekking kan worden gevonden, wordt het bepaalde in de tekst van de gemeenschappelijke regeling MARN artikel 28 van toepassing. Daarin is bepaald dat de gemeenten naar rato van het inwonertal dienen bij te dragen in tekorten van de MARN. In onze gemeentelijke begroting houden we rekening met € 0.
Daarnaast is MARN aandeelhouder in ARN B.V.. Zij heeft één lening (in verband met grondverkoop) en geen garanties meer uitstaan naar ARN B.V.. De lening is afgedekt met een eerste recht van hypotheek. Tevens heeft MARN met ARN B.V. een vast tarief met indexering voor het door de deelnemers in de MARN aangeleverde afval. Het risico dat MARN loopt bedraagt ten hoogste de waarde van de aandelen die MARN heeft in ARN B.V. Deze zijn gewaardeerd op verkrijgingsprijs en wel voor een waarde van € 1.701.675.
- Verbonden partijen Bank Nederlandse gemeenten
Bank Nederlandse gemeenten
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Den Haag
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde aandeelhoudersvergadering
Deelnemers
Overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang
Openbaar en gemeentelijk belang
BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Visie
De primaire doelstelling van de BNG is uitoefening van het bankbedrijf voor de publieke sector in Nederland.
Missie en strategie hierbij zijn:- behoud van een substantieel marktaandeel in de Nederlandse (semi)publieke sector;
- behalen van een redelijk rendement voor aandeelhouders;
- behoud van een excellente kredietwaardigheid.
Beleidsvoornemens
BNG Bank is van en voor de publieke sector. Het draait niet om zoveel mogelijk winst, maar om maximale maatschappelijke impact.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
131
186
175
175
175
175
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
103.116 aandelen(0,19%)
103.116 aandelen(0,19%)
Resultaat verbonden partij
221
Omvang eigen vermogen verbonden partij
5.097
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
155.262
Toelichting
Gemeente Berg en Dal heeft 103.116 aandelen van de BNG. De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).
De BNG verstrekt geen begrotingscijfers. Zij moet zich houden aan de regels van de Autoriteit Financiële Markten. Deze regels houden onder andere in dat er geen koersgevoelige informatie wordt verstrekt.
Opgenomen zijn de cijfers van het laatst bekende verantwoordingsjaar 2020.Ontwikkelingen
Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank.
Risico's
De onvoorspelbare bewegingen (volatiliteit) op de financiële markten zal dit jaar naar verwachting groot blijven. Dat maakt het doen van voorspellingen over het verwachte nettoresultaat 2021 niet verantwoord.
- Verbonden partijen Grenzland Draisine GMBH
Grenzland Draisine GMBH
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Kranenburg (Duitsland)
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid Raad van Toezicht
Deelnemers
Kleve, Kranenburg en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
Toeristische exploitatie van het voormalig spoortracé Groesbeek-Kranenburg-Kleve.
Visie
Het exploiteren van het spoortracé Groesbeek-Kranenburg-Kleve.
Beleidsvoornemens
- Mede in het kader van het project "Zorgeloos op Vakantie" en de ambitie een toegankelijke regio te zijn, worden enkele familie-draisinen geschikt gemaakt voor rolstoelgebruikers. De drie Draisinestations in Groesbeek, Kranenburg en Kleef krijgen een rolstoel oprit. Daarnaast geeft de Grenzland Draisine GmbH vanaf 2018 meer aandacht aan promotie in Nederland.
- Nieuw: Door corona heeft de draisine/fietstrein moeilijke jaren achter de rug. De organisatie probeert zoveel mogelijk bezoekers via de Nederlandse en Duitse markt aan te trekken door zichtbaar en aantrekkelijk (w.o. toegankelijk) te zijn. Ook probeert de organisatie nieuwe samenwerkingen te realiseren met de toeristische ondernemers, o.a. via de Stichting Toerisme en Recreatie Berg en Dal.Bedragen x € 1.000
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
0
0
0
0
0
0
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
33,33%
33,33%
33,33%
33,33%
33,33%
33,33%
Resultaat verbonden partij
-90
Omvang eigen vermogen verbonden partij
34
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
7
Toelichting
Door de gemeente Berg en Dal is in totaal € 40.000 ingelegd. Bij de oprichting € 10.000 en in 2015 een eenmalige exploitatiebijdrage van € 30.000. Deze bijdrage was het gevolg van vandalisme.
In 2020 en 2021 is de organisatie in aanmerking gekomen voor eenmalige steun in verband met misgelopen inkomsten door corona. In 2020 was de bijdrage € 35.000 en in 2021 € 30.000. Een deel van deze steun kon worden gedeclareerd uit het coronafonds van de provincie.Ontwikkelingen
Vanwege corona heeft de fietstrein in 2020 en 2021 weinig gasten kunnen ontvangen. De fietstrein heeft onvoldoende reserves om dit tekort aan inkomsten op te vangen. Ook op andere manieren konden ze deze tekorten niet opvangen, bv via steun van de Duitse overheid. Daarom vroeg de fietstrein in 2020 en 2021 aan de deelnemende gemeenten een eenmalig bijdrage. De drie gemeenten hebben deze bijdrage toegekend. De tekorten zijn volledig toe te rekenen aan de Coronacrisis.
In 2022 gaat de Draisine GmbH hun aanbod uitbreiden met avondritten in de zomerperiode en themaritten in het najaar, bijvoorbeeld tijdens Halloween. Ook wordt een deel van de familie-draisinen voorzien van elektrische ondersteuning en een overkapping.Risico's
We verwachten dat de organisatie weer voldoende bezoekers kan aantrekken als de crisis achter de rug is. Omdat dit op voorhand niet met zekerheid te zeggen is, is dit een klein risico.
- Verbonden partijen Leisurelands
Leisurelands
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Arnhem
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde aandeelhoudersvergadering
Deelnemers
22 Gemeenten en een gemeenschappelijke regeling met recreatiegebieden in Gelderland en Noord Limburg.
Openbaar en gemeentelijk belang
Het in stand houden, optimaliseren en laagdrempelig toegankelijk houden van openbare recreatieplassen.
Visie
Leisurelands heeft de ambitie om in een sterk veranderende wereld en markt verder uit te groeien tot een nog slagvaardiger en toonaangevender recreatiebedrijf. Dat vraagt om een bij de tijd passend aanbod dat afgestemd is op de wensen en eisen van gasten (bezoekers, organisaties) en de op de gebieden gevestigde leisure ondernemers. Daartoe zal het productaanbod kwalitatief en kwantitatief verder worden verbreed en uitgebreid.
Beleidsvoornemens
Leisurelands wil het bezoeken van de recreatievoorzieningen laagdrempelig houden. Dit moet ervoor zorgen dat de recreatieplassen door meer inwoners worden bezocht. Bij het Wylermeer stond dit onder druk door de terugkerende algen-problematiek. Door het uitvoeren van de baggerwerkzaamheden moet hier verandering in komen. Daarnaast gaat Leisurelands op verschillende plekken de toiletgebouwen vernieuwen. Hiermee krijgen de recreatiegebieden een kwaliteitsimpuls.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
0
0
0
0
0
0
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
3.098 aandelen(1,57%)
3.098 aandelen(1,57%)
3.098 aandelen(1,57%)
3.098 aandelen(1,57%)
3.098 aandelen(1,57%)
3.098 aandelen(1,57%)
Resultaat verbonden partij
4.212
Omvang eigen vermogen verbonden partij
73.105
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
15.288
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers van het laatst bekende verantwoordingsjaar 2020.
De gemeente Berg en Dal verstrekt geen subsidie aan deze verbonden partij en Leisurelands keert geen dividend uit.Ontwikkelingen
Leisurelands wil het gebied aantrekkelijk houden voor bezoekers, maar is ook op zoek naar mogelijkheden om het gebied verder te ontwikkelen. In 2021 zijn de gesprekken hierover opgestart.
Risico's
Als de blauwalgproblematiek aanhoudt of groter wordt, is dat een bedreiging voor het recreatiegebied. De eerdere ingreep lijkt deels zijn effect te hebben gehad.
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partijen Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen
Rechtsvorm
Stichtingen en verenigingen
Vestigingsplaats
Elst
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde gemeente
Deelnemers
33 gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
Het vergroten van het toeristisch marktaandeel van de Regio Arnhem Nijmegen.
Visie
De vrijetijdseconomie vormt een belangrijk onderdeel van de economie in de regio Veluwe Arnhem Nijmegen. Het streven naar economische groei binnen recreatie en toerisme zorgt voor meer bestedingen en werkgelegenheid. Hierdoor ontstaat een kwalitatief goed verblijfsklimaat. Een klimaat dat uitnodigt om te bezoeken, in te wonen en in te werken. TVAN heeft de ambitie een belangrijke partner te zijn in deze regionale ontwikkelingen.
Beleidsvoornemens
De missie van TVAN is het in gang zetten en beschikbaar stellen van een collectieve marketingaanpak die ingezet kan worden om duurzame groei te realiseren in de vrijetijdseconomie van de regio Veluwe Arnhem Nijmegen. Daarvoor werkt TVAN intensief samen met een grote hoeveelheid aan partners binnen en buiten de regio. We intensiveren de samenwerking met de provincie. Hun recente koersnotitie biedt daartoe kansen.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-49
-49
-49
-49
-49
-49
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
Resultaat verbonden partij
-14
Omvang eigen vermogen verbonden partij
181
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
1.238
Toelichting
De gemeentelijke bijdrage is bepaald op basis van het aantal inwoners.
De bijdrage per inwoner is in 2021 in het Rijk van Nijmegen vastgesteld op € 1,25.Ontwikkelingen
De gemeenten in het Rijk van Nijmegen hebben uniformering van de bijdrage aan TVAN afgesproken vanaf 2021. Dit leidt vanaf 2021 tot een lagere regionale bijdrage aan TVAN. Vanwege ontwikkelingen rondom gastheerschap en VVV’s in de regio Nijmegen verwachten wij dat we dit bedrag moeten gaan inzetten voor verbeteringen rondom gastheerschap en VVV.
Risico's
Zes gemeenten in het Rijk van Nijmegen maken onderdeel uit van de GR. TVAN doet de marketing en promotie voor het Rijk van Nijmegen. Als één van de gemeenten besluit uit de GR te treden, betekent dit minder budget en marketingkracht voor het gehele Rijk van Nijmegen.
- Verbonden partijen Stichting Rijk van Nijmegen@
Stichting Rijk van Nijmegen@
Rechtsvorm
Stichtingen en verenigingen
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
I. v.d. Scheur (vanaf 1-1-2021)
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Bestuurslid
Deelnemers
7 gemeenten, provincie Gelderland en de Rabobank
Openbaar en gemeentelijk belang
RvN@ heeft als doel om de innovatiekracht van het MKB in het Rijk van Nijmegen te versterken om zo een topregio in Nederland te worden. Hierbij staan de thema’s Food&Health, Circulair ondernemen en Smart&IT centraal.
Het vergroten van de innovatiekracht van het MKB is ook een hoofddoel uit de Economische visie van de gemeente. Innovatie is belangrijk voor de concurrentiekracht van onze bedrijven. Daarnaast is er veel overlap tussen de thema’s van RvN@ en onze economische thema’s.
Visie
Om de sociaal-economische potentie van het MKB in het Rijk van Nijmegen te verzilveren, is het essentieel om de krachten in de regio te verbinden en te versterken in een intensieve samenwerking tussen inwoners, bedrijven, instellingen en gemeenten.
- Op regionaal niveau creëert RvN@ een cultuur van samenwerken, waarin communities over gemeentegrenzen heen samen sociaal-economische uitdagingen aanpakken. Het belang van relaties, partnerschappen en samenwerkingsverbanden is natuurlijk niet nieuw, maar het groeit. Daarom stimuleren ze dat communities hun kennis en ervaringen delen op virtuele en fysieke ‘marktplaatsen’.
- RvN@ stimuleert projecten met kennis, toegang tot een groot netwerk en financiële middelen. Ook werven ze nieuwe projecten, die de economie aanjagen.Beleidsvoornemens
De ambitie van RvN@ voor de periode 2020-2025 is: Het versterken van de innovatiekracht van het MKB in de regio Rijk van Nijmegen om een topregio van Nederland te worden. Een regio waarin de ontwikkeling van innovaties leidt tot meer economische groei in de vorm van o.a. vergroting van de arbeidsparticipatie, minder werkeloosheid en behoud van talent voor de regio.
De ambitie is vertaald in drie strategische doelen:
· Het versterken van de samenwerking en kennisuitwisseling binnen de regio door het verbinden van MKB-bedrijven, overheden, studenten en (onderwijs)instellingen;
· Het behouden en ontwikkelen van talent voor het MKB in de regio Rijk van Nijmegen;
· Het bevorderen van markt- en productinnovaties in het MKB.Bedragen x € 1.000
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-19
-17
-22
-22
-22
-22
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
Resultaat verbonden partij
Omvang eigen vermogen verbonden partij
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
Toelichting
Cijfers 2020 nog niet bekend.
Ontwikkelingen
Door de coronacrisis heeft RvN@ in 2020 en 2021 de activiteiten voor haar netwerk grotendeels online georganiseerd. RvN@ heeft laten zien snel en flexibel te kunnen schakelen. Er zijn bijvoorbeeld meerdere webinars georganiseerd om ondernemers te helpen bij vernieuwing in de coronacrisis.
RvN@ is voor de financiering sterk afhankelijk van de gemeenten en de Rabobank in het Rijk van Nijmegen. Dit maakt RvN@ kwetsbaar. Om deze reden is er in 2020 onderzoek gedaan naar andere inkomstenbronnen, met name uit het bedrijfsleven. Een projectwaardemodel is als meest kansrijke optie benoemd. Dit model houdt in dat RvN@ haar programmabureau gaat inzetten voor projectmanagement en uitvoering van innovatieve projecten die niet behoren tot de basisactiviteiten van RvN@. Uiteraard moeten deze projecten binnen de gekozen thema’s en doelstellingen vallen. Zowel overheid, ondernemers als onderwijs kunnen hier tegen betaling gebruik van maken. In 2021 is RvN@ hiermee aan de slag gegaan. Zo heeft bijvoorbeeld voor de regio Arnhem Nijmegen de MKB-deal Sm@rt Together uitgevoerd.
Risico's
De RvN@ is voor financiering sterk afhankelijk van de gemeenten en Rabobank Rijk van Nijmegen. Bij een aantal gemeenten is de financiering van RvN@ onderwerp van discussie. Daarnaast heeft de Rabobank Rijk van Nijmegen aangegeven de financiering te willen koppelen aan de uitvoering van projecten. Er is daarom een commissie bij RvN@ aangesteld die gaat onderzoeken welke omzet nodig is om de doelstellingen te behouden en hoe de financieringsstructuur eruit kan zien.