- Verbonden partijen Veiligheidsregio Gelderland Zuid
Veiligheidsregio Gelderland Zuid
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
M. Slinkman
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid Algemeen bestuur
Deelnemers
Berg en Dal, Beuningen, Buren, Culemborg, Druten, Heumen, Maasdriel, Neder-Betuwe, Nijmegen, Tiel, West-Betuwe, West Maas en Waal, Wijchen en Zaltbommel.
Openbaar en gemeentelijk belang
De VRGZ behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van hulpverlening en veiligheid.
Visie
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid opereert in een samenleving die zich kenmerkt door snelle technologische en infrastructurele ontwikkelingen, een toenemende invloed van de media, individualisering, economische en demografische veranderingen en groter wordende veiligheidsrisico's. De veiligheidsregio signaleert deze maatschappelijke ontwikkelingen, speelt hier alert en proactief op in en stemt haar beleid en taakuitvoering hierop af.
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid zorgt voor een snelle en goede geneeskundige hulpverlening en brandweerzorg aan de inwoners van de regio.
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is leidend op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing. Zij neemt initiatief en zorgt voor coördinatie tussen gemeenten en alle betrokken organisaties op dit gebied. Zij levert meerwaarde door kwalitatief goede producten, bindend vermogen, betrouwbaarheid en een open communicatie.
Door opleiding, oefening en training, maar ook door het vergroten van het lerend vermogen en professionalisering van de informatievoorziening, zorgt de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid voor een optimale voorbereiding op grootschalige incidenten, rampen en crises.
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is een expert in het inschatten van veiligheidsrisico's en het voorkomen van onveilige situaties. Deze rol vervult zij via een krachtig netwerk, een proactieve en alerte houding en gevraagde en ongevraagde adviezen van hoogwaardig niveau.
Een focus op vernieuwen, verbeteren en professionele ontwikkeling maakt de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid tot een vanzelfsprekende en leidende partner in veiligheid.
Beleidsvoornemens
Het regionaal risicoprofiel is een inventarisatie en analyse van de in onze veiligheidsregio aanwezige risico’s, inclusief relevante risico’s uit aangrenzende gebieden. Het regionaal risicoprofiel is ook een instrument om inspanningen van gemeenten, crisispartners en regio’s op elkaar af te stemmen om juiste beleidskeuzes te kunnen maken. Het regionaal risicoprofiel vormt de basis voor het door de veiligheidsregio, op grond van de Wet veiligheidsregio’s (Wvr), vastgestelde regionaal beleidsplan.
Het beleidsplan vormt het strategische beleidskader voor de veiligheidsregio en beschrijft de koers voor de komende vier jaar. Tevens is het conceptplan door de veiligheidsregio voorgelegd aan de diverse crisispartners en afgestemd met de aangrenzende veiligheidsregio’s.Bedragen x € 1.000
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-2.254
-2.389
-2.389
-2.372
-2.372
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
5,76%
5,77%
5,77%
5,77%
5,77%
Resultaat verbonden partij
3.722
0
0
0
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
7.007
2.885
2.835
2835
2.835
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
68.824
68.427
68258
67164
2835
Toelichting
Cijfers zijn afkomstig van de Jaarstukken 2020 VRGZ en de Programmabegroting 2021 en meerjarenraming 2022-2024.
Ontwikkelingen
Het regionaal risicoprofiel is een inventarisatie en analyse van de in onze veiligheidsregio aanwezige risico’s, inclusief relevante risico’s uit aangrenzende gebieden. Het regionaal risicoprofiel is geheel geactualiseerd en vormt de basis voor het door de veiligheidsregio, op grond van de Wet veiligheidsregio’s (Wvr), vastgestelde regionaal beleidsplan.
Het beleidsplan vormt het strategische beleidskader voor de veiligheidsregio en beschrijft de koers voor de komende vier jaar.
Accenten in regionaal beleidsplan 2020-2023- Samenwerking en afstemming.
- Risicogericht werken.
- Een weerbare samenleving.
- Een toekomstbestendige veiligheidsregio.
- Risico’s met extra focus. Deze zijn: gevolgen cyberrisico’s, gevolgen criminaliteit voor fysieke leefomgeving/ fysieke veiligheid, gevolgen extreem weer, gevolgen energietransitie.
Risico's
De algemene reserves C&R (Crisisbeheersing en Rampenplan) is onvoldoende op peil om daarmee de gewogen risico's volledig af te dekken. In het uiterste geval staan gemeenten garant voor het restant. Voor ons betekent dit theoretisch een risico van maximaal € 83.556. Dit is op basis van de begroting 2022 van de VRGZ.
- Verbonden partijen Dar N.V.
Dar N.V.
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
N. Verheul
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Algemene vergadering aandeelhouders
Deelnemers
Berg en Dal, Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Wijchen en Mook en Middelaar (vanaf 2021)
Openbaar en gemeentelijk belang
Inzameling en verwerking van afval in de regio Nijmegen en onderdelen van het beheer van de openbare ruimte.
Visie
Samen met andere regiogemeenten is er nu een intensieve samenwerking op het gebied van afvalbeheer en beheer openbare ruimte. Het is de bedoeling de komende jaren het afvalbeheer en beheer openbare ruimte verder te verduurzamen en schaalvoordelen te realiseren.
Beleidsvoornemens
De bekende slogan is: “Dar, en ‘t is weer fris!” Fris is de kernboodschap van de visie, `Dar houdt de regio fris´. Fris is immers ambitieus en zegt meer dan ‘schoon’. Wij vinden die bredere visie noodzakelijk. Fris staat ook voor duurzaam ondernemen. Het staat voor intensieve betrokkenheid van medewerkers, partners en burgers bij alles dat wij doen. Fris betekent dat de regio uitstekende dienstverlening krijgt en dat iedereen begrijpt hoe hij of zij daar een directe rol in speelt. Fris betekent niets minder dan op weg zijn naar de schoonste regio van Nederland.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
67
58
58
63
63
63
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
6.234 (aandelen 5,57%)
Resultaat verbonden partij
628
1.147
Omvang eigen vermogen verbonden partij
13.951
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
11.458
Toelichting
Bedragen zijn afkomstig uit Financieel jaarverslag DAR NV 2020 en de begroting 2022 Berg en Dal
Ontwikkelingen
De DAR stelt zich tot doel met alle gemeenten minimaal de landelijk wettelijke doelstellingen te realiseren op het gebied van afvalscheiding en recycling. Met ingang van 2021 is de innovatieve verwerkingsinstallatie bij ARN uitvoerig getest en opgeschaald. Dit moet bijdragen aan een groter percentage hergebruik van afval in de nabije toekomst zodat de nodige milieuwinst wordt behaald.
Risico's
Er zijn geen wijzigingen in de bestaande (financierings)risico’s.
- Verbonden partijen Vitens N.V.
Vitens N.V.
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Arnhem
Verantwoordelijke portefeuille
S.Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde in Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Deelnemers
Gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens
Openbaar en gemeentelijk belang
Het voorzien in schoon en veilig drinkwater.
Visie
Vitens wil water voor mensen laten werken. Door te zorgen voor een voortreffelijke dienstverlening, handige producten en diensten en betrouwbare informatieverstrekking. Daarom zoekt Vitens voortdurend naar verbeteringen. Waar iedereen zijn voordeel mee kan doen. De klant, het milieu, de economie en de maatschappij. Daarom gaat Vitens de dialoog aan over de rol van drinkwater, over thema’s als duurzaamheid en innovatie, zowel nationaal als internationaal.
Waardevol water voor nu en in de toekomst. Dat is hun missie.
Vitens zorgt ervoor dat er 24/7 betrouwbaar water uit de kraan komt en voor goede service daaromheen. Daarnaast zet Vitens zich ook actief in om onze kostbare drinkwaterbronnen te beschermen.
Beleidsvoornemens
Vitens streeft ernaar dat haar klanten kunnen vertrouwen op de leveringszekerheid van drinkwater, een optimale kwaliteit en een zo laag mogelijke prijs. Deze continuïteitsdoelstelling is de brede en solide basis van ons bedrijf en daar doen we geen concessies aan. Om voldoende drinkwater van topkwaliteit te leveren, zijn we afhankelijk van een robuust toekomstbestendig zoetwatersysteem. Alleen op die manier kunnen wij als drinkwaterbedrijf beschikken over voldoende schone grondwaterbronnen. Dit kunnen we niet alleen. Door de verwachte toename van weersextremen door klimaatverandering en de grote infrastructurele veranderingen die de energietransitie met zich meebrengt, is het besef gegroeid dat het zoetwatersysteem in Nederland een gedeelde verantwoordelijkheid is van alle gebruikers.
Zowel drinkwaterbedrijven, waterschappen, natuurorganisaties, provincies als de landbouw moeten de handen ineenslaan voor een duurzaam watersysteem. Dit betekent dat we de grote zoetwatervoorzieningen zo goed mogelijk vast moeten houden en dat we verstandiger met ons zoete water om moeten gaan. Denk hierbij aan maatregelen waarbij we zowel het water bewaren en beschermen, als maatregelen waarbij bedrijven en consumenten besparen op het gebruik van water. We willen naar een watersysteem waar de landbouw zijn voordeel mee doet, de continuïteit van het drinkwater gegarandeerd is én waar de natuur overeind van blijft staan.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
29
0
29
29
29
29
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
Resultaat verbonden partij
52.100
24.900
12400
20800
Omvang eigen vermogen verbonden partij
557.100
580.600
592.300
623100
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
1.340.100
1.445.000
1555500
1658000
Toelichting
Cijfers zijn afkomstig van Financieel jaarplan 2021-2023 Vitens. Voor de jaren 2024 en 2025 is geen prognose afgegeven.
Ontwikkelingen
Het financieel jaarplan 2019-2021 liet al op meerdere onderdelen een trendbreuk zien ten opzichte van voorgaande jaren. Het jaarplan 2020-2022 laat een verdere trendbreuk zien ten opzichte van 2019.
Het investeringsplan 2020-2029 laat een structurele verhoging zien. De bruto investeringen stijgen naar een niveau van € 170 - € 180 miljoen (netto € 138 - € 160 miljoen).
Op de langere termijn verwacht Vitens het hogere investeringsniveau nodig te hebben om aan de drinkwatervraag te kunnen blijven voldoen, de effecten van klimaatverandering op te kunnen vangen en te voldoen aan wet- en regelgeving. Deze ontwikkeling heeft zijn weerslag op het balanstotaal (toename), rentedragende schulden (toename aan te trekken financiering), solvabiliteit en het uit te keren dividend. Deze ontwikkelingen zijn meegenomen in de herziening van het financieel beleid zoals in het voorjaar van 2019 door de AvA is goedgekeurd.Risico's
Grondwaterbeschermingsgebied Heumensoord: Verplaatsing van het grondwaterbeschermingsgebied Heumensoord. In de afgelopen jaren hebben wij als gemeente vanwege de wateroverlast in Heilig Landstichting ruim honderd infiltratiekolken gerealiseerd. De verschuiving van het grondwaterbeschermingsgebied zou – afhankelijk van de te kiezen variant - betekenen dat hemelwater niet meer in de bodem geïnfiltreerd mag worden. In een worst–case scenario zou dit betekenen dat al deze infiltratiekolken verwijderd moeten worden, alle investeringen van de afgelopen jaren teniet worden gedaan en dat er een andere oplossing gevonden moet worden om wateroverlast te beperken. Andere gemeenten gaan ook bekijken wat de impact voor hen is.
Tot op heden is er geen definitief besluit genomen met welke variant wordt verder gegaan. Het project heeft intern bij Vitens enige tijd stilgelegen. Binnenkort vindt er, als onderdeel van de herstart van dit project door Vitens weer overleg plaats tussen de gemeenten en Vitens. Wij zullen nauw betrokken worden en blijven in dit project aangezien er potentieel grote consequenties voor ons zijn. Zodra meer bekend is over de consequenties zal dit uiteraard zo snel mogelijk worden gemeld.www.droogteschade.nl: Agrariërs zijn gefrustreerd over snelheid en omvang bepaling van droogteschade. Gesprekken leiden in hun optiek niet tot gewenst resultaat en daarom is Redbreast (organisatie die middels ‘no cure no pay’ rechtbank- en arbitrageprocedures financiert) middels een zeer intensieve wervingscampagne www.droogteschade.nl , individuele agrariërs aan het binden om een grote rechtszaak aan te gaan spannen.
Bestuurlijke overeenkomst Nitraat: In het jaarplan is een bedrag voor 2020 begroot van € 358k t.b.v. acties die uit de uitvoeringsplannen ontstaan. Echter is door Vitens een impliciete toestemming gedaan tot een bedrag van ruim € 570k per jaar bij te dragen.
Grondwaterbeschermingsgebieden (GWBG) Gelderland: De herziening van de GWBG-een in Gelderland kan ertoe leiden dat bedrijven binnen een GWBG komen te liggen. Gevolg zijn maatregelen om winningen te beschermen, wat grote financiële consequenties met zich mee kan brengen. Onduidelijk is wat de effecten zijn van de aanpassingen van het GWBG dus het is onduidelijk of, hoe groot en wanneer het risico zich voordoet. De eventuele kosten zullen verdeeld over de tijd ontstaan. Op dit moment betreffen het ruwe ramingen.
Programma aanpak stikstof (PAS): Op dit moment worden meerdere vergunningstrajecten stilgelegd, niet opgestart of vergunningen ingetrokken. Dit heeft grote impact op de doorlooptijd en daarmee ook op de continuïteit. Daarnaast zal dit ook resulteren in uitloop en dus hogere investeringskosten van projecten.
Vrijval verlof: Hogere vrijval van verlofvoorziening doordat meer medewerkers voorafgaand aan pensioen verlof opnemen.
Verzekeringen: Uitvraag bij verzekeraars laten zien dat de premies aankomende jaren significant kunnen stijgen (circa 30% -70%).
- Verbonden partijen Leisurelands
Leisurelands
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Arnhem
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde aandeelhoudersvergadering
Deelnemers
22 Gemeenten en een gemeenschappelijke regeling met recreatiegebieden in Gelderland en Noord Limburg.
Openbaar en gemeentelijk belang
Het in stand houden, optimaliseren en laagdrempelig toegankelijk houden van openbare recreatieplassen.
Visie
Leisurelands heeft de ambitie om in een sterk veranderende wereld en markt verder uit te groeien tot een nog slagvaardiger en toonaangevender recreatiebedrijf. Dat vraagt om een bij de tijd passend aanbod dat afgestemd is op de wensen en eisen van gasten (bezoekers, organisaties) en de op de gebieden gevestigde leisure ondernemers. Daartoe zal het productaanbod kwalitatief en kwantitatief verder worden verbreed en uitgebreid.
Beleidsvoornemens
Leisurelands wil het bezoeken van de recreatievoorzieningen laagdrempelig houden. Dit moet ervoor zorgen dat de recreatieplassen door meer inwoners worden bezocht. Bij het Wylermeer stond dit onder druk door de terugkerende algen-problematiek. Door het uitvoeren van de baggerwerkzaamheden moet hier verandering in komen. Daarnaast gaat Leisurelands op verschillende plekken de toiletgebouwen vernieuwen. Hiermee krijgen de recreatiegebieden een kwaliteitsimpuls.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
0
0
0
0
0
0
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
3.098 aandelen(1,57%)
3.098 aandelen(1,57%)
3.098 aandelen(1,57%)
3.098 aandelen(1,57%)
3.098 aandelen(1,57%)
3.098 aandelen(1,57%)
Resultaat verbonden partij
4.212
Omvang eigen vermogen verbonden partij
73.105
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
15.288
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers van het laatst bekende verantwoordingsjaar 2020.
De gemeente Berg en Dal verstrekt geen subsidie aan deze verbonden partij en Leisurelands keert geen dividend uit.Ontwikkelingen
Leisurelands wil het gebied aantrekkelijk houden voor bezoekers, maar is ook op zoek naar mogelijkheden om het gebied verder te ontwikkelen. In 2021 zijn de gesprekken hierover opgestart.
Risico's
Als de blauwalgproblematiek aanhoudt of groter wordt, is dat een bedreiging voor het recreatiegebied. De eerdere ingreep lijkt deels zijn effect te hebben gehad.
- Verbonden partijen Milieusamenwerking Afvalverwerking Regio Nijmegen
Milieusamenwerking Afvalverwerking Regio Nijmegen
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
N. Verheul
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Dagelijks Bestuur & Algemeen Bestuur
Deelnemers
8 gemeenten in de regio Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
De MARN (Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen) is een samenwerking tussen de gemeenten Berg en Dal, Beuningen, Druten, Heumen, Mook en Middelaar, Nijmegen en Wijchen (en tot 1-1-2022 West Maas en Waal). Deze samenwerking richt zich op het brede terrein van milieu. Door de regionalisering van de Dar en de komst van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) is het (regionale) belang van MARN op het gebied van projecten voor afval en milieu afgenomen.
MARN heeft als gemeenschappelijke regeling nog wel een belangrijke rol om namens de regiogemeenten het aandeelhouderschap in de ARN te behartigen.Visie
De MARN ondersteunt de deelnemende gemeenten bij de bescherming van het milieu op de onderwerpen afval, bodem, externe veiligheid, klimaat en energie.
Beleidsvoornemens
MARN heeft zelfstandig geen beleidsvoornemens. In ieder geval geeft MARN uitvoering aan het aandeelhouderschap van ARN BV. Daarnaast faciliteert MARN naar wens samenwerking tussen de regiogemeenten op de verschillende beleidsterreinen.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
59
58
56
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
10,21%
10,21%
10,21%
Resultaat verbonden partij
134
0
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
9.860
9.373
10.484
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
1.788
1.657
1563
Toelichting
Cijfers zijn afkomstig van de jaarrekening 2020 en de begroting 2022 MARN.
Ontwikkelingen
Gemeente West Maas en Waal treedt uit de gemeenschappelijke regeling per 1 januari 2022.
Risico's
De risico’s van de MARN zijn beperkt. Het Algemeen Bestuur heeft in de notitie Weerstandsvermogen bepaald dat voor de afdekking van de risico’s de begrotingspost Onvoorzien a €10.000 voldoende is.
Er dient echter wel onderkend te worden dat er bij ongewijzigd beleid op korte termijn een liquiditeitstekort zal optreden. Doordat de rente-inkomsten ieder jaar afnemen en de component aflossing jaarlijks wordt uitgekeerd aan de gemeente, worden de netto inkomsten ieder jaar lager. De kosten zullen naar verwachting niet afnemen, waardoor er in 2023 een negatief banksaldo zal ontstaan. Ook zal het resultaat vanaf 2027 negatief zijn. In de begroting zullen enkele scenario’s uitgedacht en gepresenteerd worden, om dit risico te beheersen.
Indien de Algemene reserve onvoldoende is om in een bepaald jaar tekorten op te vangen, die voortvloeien uit de rekening en er geen andere dekking kan worden gevonden, wordt het bepaalde in de tekst van de gemeenschappelijke regeling MARN artikel 28 van toepassing. Daarin is bepaald dat de gemeenten naar rato van het inwonertal dienen bij te dragen in tekorten van de MARN. In onze gemeentelijke begroting houden we rekening met € 0.
Daarnaast is MARN aandeelhouder in ARN B.V.. Zij heeft één lening (in verband met grondverkoop) en geen garanties meer uitstaan naar ARN B.V.. De lening is afgedekt met een eerste recht van hypotheek. Tevens heeft MARN met ARN B.V. een vast tarief met indexering voor het door de deelnemers in de MARN aangeleverde afval. Het risico dat MARN loopt bedraagt ten hoogste de waarde van de aandelen die MARN heeft in ARN B.V. Deze zijn gewaardeerd op verkrijgingsprijs en wel voor een waarde van € 1.701.675.