- Verbonden partijen Bank Nederlandse gemeenten
Bank Nederlandse gemeenten
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Den Haag
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde aandeelhoudersvergadering
Deelnemers
Overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang
Openbaar en gemeentelijk belang
BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Visie
De primaire doelstelling van de BNG is uitoefening van het bankbedrijf voor de publieke sector in Nederland.
Missie en strategie hierbij zijn:- behoud van een substantieel marktaandeel in de Nederlandse (semi)publieke sector;
- behalen van een redelijk rendement voor aandeelhouders;
- behoud van een excellente kredietwaardigheid.
Beleidsvoornemens
BNG Bank is van en voor de publieke sector. Het draait niet om zoveel mogelijk winst, maar om maximale maatschappelijke impact.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
131
186
175
175
175
175
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
103.116 aandelen(0,19%)
103.116 aandelen(0,19%)
Resultaat verbonden partij
221
Omvang eigen vermogen verbonden partij
5.097
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
155.262
Toelichting
Gemeente Berg en Dal heeft 103.116 aandelen van de BNG. De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).
De BNG verstrekt geen begrotingscijfers. Zij moet zich houden aan de regels van de Autoriteit Financiële Markten. Deze regels houden onder andere in dat er geen koersgevoelige informatie wordt verstrekt.
Opgenomen zijn de cijfers van het laatst bekende verantwoordingsjaar 2020.Ontwikkelingen
Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank.
Risico's
De onvoorspelbare bewegingen (volatiliteit) op de financiële markten zal dit jaar naar verwachting groot blijven. Dat maakt het doen van voorspellingen over het verwachte nettoresultaat 2021 niet verantwoord.
- Verbonden partijen Munitax Gemeentelijk belastingkantoor
Munitax Gemeentelijk belastingkantoor
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Beuningen
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde gemeente
Deelnemers
Beuningen, Heumen, Wijchen, Druten en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
Munitax is de uitvoeringsorganisatie van vijf regiogemeenten op het gebied van belastingen. Deze organisatie is ondergebracht bij de centrumgemeente Beuningen, op basis van de wet Gemeenschappelijke Regelingen.
De taken van Munitax zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling en bestaan uit:
a. de heffing en invordering van belastingen;
b. de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ);
c. het administreren van de relevante vastgoedgegevens;
d. het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en aan derden.Visie
Munitax staat voor kwaliteit en efficiënt werken. Dit merken de deelnemende gemeenten en hun inwoners. We zijn continu bezig met het optimaliseren van onze dienstverlening. Verbetering van (interne) processen, digitalisering en het uitbreiden en delen van onze kennis zijn daarbij essentieel. We zijn transparant naar de inwoners, bedrijven en deelnemende gemeenten. Informeel contact is daarbij erg belangrijk voor ons. Daarom moedigen we persoonlijk, telefonisch contact aan. Want een eenvoudig telefoontje met een van onze specialisten kan veel verhelderen.
Beleidsvoornemens
Geen gegevens bekend.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-668
-659
-665
-663
-615
-628
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Eind boekjaar 2025
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
23,80%
24,13%
23,84%
23,82%
23,77%
24,13%
Resultaat verbonden partij
-365
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
0
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
0
Toelichting
De deelnemende gemeenten dragen ieder voor hun aandeel bij in de kosten van de gemeenschappelijke regeling.
Cijfers zijn afkomstig uit de begroting 2022 en meerjarenraming 2023-2025 van Munitax.Ontwikkelingen
We verwachten een stijging van de kosten voor bezwaar en beroep. Dit is het gevolg van de toename van het aantal bezwaarschriften tegen de WOZ-beschikkingen. Er is zowel een toename van het aantal geschriften (bezwaarschriften en beroepschriften) als een toename van het aandeel bezwaren dat is ingediend door no cure no pay bureaus (ncnp). Dit is een landelijke trend. Alhoewel er alleen bij gegrond verklaarde bezwaren proceskosten worden uitbetaald, zorgt de stijging van het aantal bezwaren door ncnp-bureaus ervoor dat de uit te betalen proceskosten ook zullen stijgen. Daarom is een bedrag van circa € 60.000 als extra lasten opgenomen.
Sinds 2017 is er een verdubbeling van het aantal bezwaarschriften. Hier was de organisatie van Munitax niet op berekend. Uw raad heeft op 28 januari 2021 ingestemd met voorstel voor een uitbreiding van ons aandeel in de kosten van Munitax van € 70.000 voor 2021. Dit was nodig vanwege de extra capaciteit die nodig is op de functies van juridisch medewerker, WOZ-medewerker en op de functie van taxateur. Munitax verwacht deze uitbreiding ook in 2022 en 2023 nodig te hebben. Deze kosten zijn in de begroting meegenomen.
Vanaf 2022 wordt de waardering op basis van oppervlakte verplicht. Munitax verwacht dat de eerste taxatie op basis van gebruiksoppervlakte meer tijd gaat vergen.
Door Munitax is dit jaar voor het eerst met een kaderbrief gewerkt. In de kaderbrief 2022-2025 is onderzocht welke mogelijkheden er zijn om naast de taakstelling uit de BRN nog extra bezuinigingen te realiseren. De conclusie van dit onderzoek is dat verdere bezuinigingen op dit moment niet haalbaar zijn.
Risico's
Risico van uitzetting van kosten door het stijgend aantal bezwaarschriften en het aandeel van de ncnp-bureaus. Deze ncnp-bezwaren zorgen niet alleen voor een toename van de proceskostenvergoeding maar zorgen ook voor meer kosten doordat deze drie keer zoveel tijd kosten dan een particulier bezwaar.
Munitax ziet ook risico’s bij de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen in verband met de Coronacrisis.