Financiering
Financieringsstatuut
In het financieringsstatuut zijn door het college de richtlijnen vastgesteld voor het sturen en beheersen van, het verantwoorden over, en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s.
Financiële verordening (artikel 212 Gemeentewet)
Met het vaststellen van de financiële verordening heeft de raad de kaders aangegeven voor de inrichting van de financiële functie en de uitgangspunten voor het financieel beleid en het financieel beheer. Er is een relatie gelegd met het financieringsstatuut.
Financieringspositie
De financieringspositie geeft de financieringsbehoefte van de gemeente aan.
Financieringspositie | 1-1-2022 | 31-12-2022 | ||
---|---|---|---|---|
Totaal vaste activa (a) | 109.920 | 118.817 | ||
Financieringsmiddelen: | ||||
Reserves en voorzieningen | 50.849 | 49.741 | ||
Langlopende leningen | 44.854 | 58.602 | ||
Voorziening grondexploitatie | - | - | ||
Totaal financieringsmiddelen (b) | 95.703 | 108.343 | ||
Financieringspositie (b-a) | -14.216 | -10.474 |
Bovenstaande berekening is een momentopname. De feitelijke omvang van het financieringssaldo is onder andere afhankelijk van het daadwerkelijke verloop van de geplande investeringen en de dagelijkse ontvangsten en betalingen tijdens het jaar.
Langlopende leningen
Op 1 januari 2022 is het verwachte totaal aan opgenomen geldleningen € 44,8 miljoen. Rekening houdend met het aantrekken van een vaste geldlening van € 16,5 miljoen en de reguliere aflossingen van € 2,7 miljoen ramen we het totaalbedrag aan langlopende leningen op 31 december 2022 op € 58,6 miljoen.
Liquiditeitenplanning
In 2022 is er sprake van een liquiditeitstekort van ongeveer € 5 miljoen. Omdat de rente op kort geld (< 1 jaar) zeer laag tot zelfs negatief is, financieren we het liquiditeitstekort met kasgeldleningen (kort geld). In 2021 hebben wij rente ontvangen over de afgesloten kasgeldleningen. Ook in 2022 kan dit het geval zijn.
Zolang deze situatie zich voordoet en we binnen de kasgeldlimiet blijven kan het liquiditeitstekort met kort geld gefinancierd blijven. Stijgt de rente op korte termijn dan maken wij de afweging om een deel van het liquiditeitstekort met een langlopende geldlening te financieren.
Het verloop van de liquiditeiten is sterk afhankelijk van de tijd en de mate waarin de voorgenomen investeringen feitelijk worden gerealiseerd. Per kwartaal brengen we de liquiditeiten in beeld.
Relatiebeheer
De NV Bank voor Nederlandse Gemeenten is de huisbankier van de gemeente.
Dit betekent dat nagenoeg al het gemeentelijk betalingsverkeer via deze bank loopt. Uit oogpunt van doelmatig kasbeheer proberen wij het contante geldverkeer zo veel mogelijk te beperken.
Schatkistbankieren
Sinds 15 december 2013 is Schatkistbankieren wettelijk verplicht. Dagelijks worden alle overtollige liquiditeiten boven een drempelbedrag afgeroomd en aangehouden in de schatkist bij het Ministerie van Financiën. Vanaf 1 juli 2021 wordt voor gemeenten met een begrotingstotaal tot € 500 miljoen de drempel verhoogd van 0,75% naar 2% van het begrotingstotaal met een minimum van € 1 miljoen. Dit betekent voor ons dat € 750.000 (0,75% van afgerond € 100.000.000) buiten de schatkist mogen houden.
Het doel van de deelname aan schatkistbankieren is om de EMU-schuld van de collectieve sector te verlagen (zie Bijlage EMU-saldo). De decentrale overheden krijgen geen leenfaciliteit bij de schatkist.