Paragrafen

Grondbeleid

Visie op en wijze van het grondbeleid

De Wet op de ruimtelijke ordening verplicht de gemeente om haar ruimtelijk beleid vast te leggen in een structuurvisie. Ondanks de herindeling per 1 januari 2015 blijven de visies ten aanzien van de kernen geldig. Er is na 2015 nog geen nieuwe gemeentelijke structuurvisie opgesteld. In onderstaande tabel volgt een korte toelichting op de ruimtelijke visie voor de drie voormalige gemeenten.

Visie

Toelichting

Millingen aan de Rijn

De gemeenteraad van Millingen aan de Rijn heeft op 29 januari 2013 de Structuurvisie Millingen aan de Rijn 2025 "Millingen is het Waard" vastgesteld. De gemeente legt in de structuurvisie, de hoofdlijnen vast van het ruimtelijk beleid tot 2025. Ook benoemen zij de manier waarop zij dit wil bereiken. Aan de structuurvisie is een uitvoeringsprogramma gekoppeld. De gemeenteraad heeft een strategische visie vastgesteld. Dit is een aanvulling op de structuurvisie. De strategische visie bestaat uit 10 punten die de bevolking het meest belangrijk vindt voor de toekomst van Millingen aan de Rijn.

Ubbergen

De gemeenteraad van Ubbergen heeft op 6 oktober 2011 de structuurvisie "Buitengewoon Ubbergen 2020" vastgesteld. De structuurvisie geeft het ruimtelijk beleid voor een periode van 10 jaar weer.

Groesbeek

De gemeenteraad van Groesbeek heeft op 21 juni 2012 de Strategische Visie Groesbeek 2025 vastgesteld. De gemeente schetst hiermee de koers van de gemeente richting het jaar 2025. Deze koers is integraal, gemeentebreed en vraagt om een nadere ruimtelijke concretisering in de vorm van een structuurvisie. De gemeenteraad van Groesbeek heeft op 27 juni 2013 dan ook de Structuurvisie Groesbeek 2025 vastgesteld. Het gemeentebestuur schetst met deze structuurvisie de strategie en kaders op hoofdlijnen voor de ruimtelijke ontwikkeling van Groesbeek. De structuurvisie zelf volgt in haar opbouw de pijlers uit de strategische visie.

In het kader van de Omgevingswet is er in 2021 gestart met het opstellen van een Omgevingsvisie. Deze visie gaat de bestaande structuurvisies vervangen. Daarnaast bevat de Omgevingsvisie zo veel als mogelijk alle beleidsterreinen die raakvlak hebben met de fysieke leefomgeving.

Visie in relatie tot de begroting – Programma 3 Onze gemeente
In 2021 actualiseren we ons grondbeleid. De belangrijkste ontwikkelingen waar we rekening mee houden zijn:

Economie en werkgelegenheid
De verkoop van bedrijfskavels op de bedrijventerreinen De Hulsbeek en De Mies ging in 2020 minder voorspoedig dan verwacht. Op Mies is één kavel van 1.519 m² verkocht in 2020, in 2021 zijn per 1 juli 2021 twee kavels (553 m² en 1.130 m²) verkocht. Op Hulsbeek zijn in 2020 geen kavels verkocht, inmiddels is in 2021 de eerste kavel van 5.002 m² verkocht. Het merendeel van de bedrijven met opties geeft aan dat het door de coronacrisis lastiger is om de kavel af te nemen. Aan de andere kant hebben diverse partijen zich gemeld tijdens de coronacrisis met interesse in een bedrijfskavel. De verwachting is dat we de laatste kavels op De Mies in 2022 uitgeven en op De Hulsbeek in 2023. Mocht de verkoop voorspoedig verlopen dan kunnen we op termijn Hulsbeek fase 2 in ontwikkeling nemen.

Naast de vrije kavels in Groesbeek, hebben wij nog één vrij perceel in de polder op bedrijventerrein Lieskes Wengs die naar verwachting in 2021 wordt uitgegeven.

Wonen
Onze gemeente kent een fors tekort aan woningen. Het meest recente woningmarktonderzoek (2019) toont een behoefte van 1.200 extra woningen de komende 10 jaar. We programmeren 130% van dit aantal omdat veel plannen nog afvallen of vertragen. Momenteel kent de woningbouwplanning dan ook ongeveer 1.560 woningen. Daarmee hebben we voldoende locaties om te komen tot deze aantallen. We focussen ons op de projecten die zo snel mogelijk meer betaalbare woningen opleveren. In 2020 is het Actieplan Wonen vastgesteld: dit actieplan geeft richting op diverse kwalitatieve aspecten als duurzaamheid, woonkwaliteit en zorg. Ook geeft het ambitiekader mee dat elk project moet voldoen aan 30% sociale huur, 20% middelduur. Omdat de woningbouwplanning significant meer woningen bevat dan de 620 waar we tijdens het coalitieakkoord rekening mee hielden ligt er druk op de ambtelijke capaciteit bij specialisten die meewerken om projecten te kunnen beoordelen. Er is voor nu geen behoefte aan extra bouwlocaties en we zetten vol in op inbreiding.

Grondzaken
Doelstelling is het opzetten van actuele beleidskaders en een administratie. Deze zijn nodig om gepast te kunnen handelen bij vastgoed - en grondtransacties in het algemeen en bij verboden situaties in het bijzonder. De contracten zijn digitaal beschikbaar in onze eigendomsadministratie (vastgoed- en grondregistratiesysteem).

Nota grondbeleid
Het gemeentelijk grondbeleid is een instrument om ruimtelijke doelstellingen te bereiken op het terrein van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening, economische ontwikkeling, openbare ruimte, infrastructuur, recreatie en natuur. Het grondbeleid is geen doel op zich, maar dient de hiervoor benoemde beleidsvelden. De wijze waarop we deze doelstellingen willen bereiken, is vastgelegd in de Nota grondbeleid.

Het grondbeleid van de gemeente Berg en Dal is verantwoord in de Nota grondbeleid gemeente Berg en Dal 2017. De gemeenteraad heeft deze nota op 13 juli 2017 vastgesteld. De raad geeft hierin de kaders aan waarbinnen het college en de ambtelijke organisatie het grondbeleid moeten uitvoeren.

De raad kiest in de nota voor een overwegend faciliterend beleid. De redenen hiervoor zijn beperken van het risico, de beperkte grondpositie en het ontbreken van middelen. Hierdoor komen grondverwerving en zelfstandige gronduitgifte niet vaak voor. Daar waar nodig kunnen we ook nu al kiezen voor een actief beleid indien meer regie gewenst is.

De nieuwe Nota grondbeleid bieden we aan ten tijde van invoering en implementatie van de nieuwe Omgevingswet en Aanvullingswet grondeigendom.

Grondprijzen gemeente Berg en Dal
Het College heeft in de vergadering van 26 januari 2021 de nota grondprijzen voor 2021 vastgesteld. De grondprijzen voor de lopende grondexploitaties herzien we middels een indexering. Eens in de vijf jaar vindt een algehele aanpassing van de grondprijzen plaats. De eerstvolgende aanpassing is in 2022/2023. Dit doen we zelf of het gebeurt door een externe deskundige. Bij de uitgifte van nieuwe gronden voor bedrijven, woningbouw of een overige functie (voor nog te openen grondexploitaties), geldt dat we de grondprijs bepalen op basis van een comparatieve of residuele waardebepaling, of een externe taxatie.

Vennootschapsbelasting
Met ingang van 2019 heeft de gemeente Berg en Dal een positie in het kader van de vennootschapsbelasting voor het grondbedrijf. Dat komt doordat een aantal verliesgevende complexen zijn afgesloten (Centrumplan Groesbeek) en een winstgevend complex (bedrijventerrein Hulsbeek) is toegevoegd. Dit betekent niet dat we al daadwerkelijk vennootschapsbelasting moeten betalen, maar wel dat we hierover afspraken moeten maken met de belastingdienst. Een kantoor gespecialiseerd in fiscaliteit en overheid ondersteunt ons bij dit onderwerp.

Deze pagina is gebouwd op 11/11/2021 09:24:25 met de export van 11/11/2021 08:45:45